Bij Boon's Markt staat verse en kwalitatief hoogwaardige voeding centraal, met een sterke focus op de AGF-categorie. Rudi van Eersel vertelt over hoe Boon Food Group (BFG), met een geschiedenis van ruim 130 jaar, is uitgegroeid tot een gewaardeerde speler binnen de supermarktbranche. De samenwerking met partners zoals ZON is daarbij essentieel voor het succes en de verdere ontwikkeling van het AGF-assortiment, schrijft ZON.
Bedrijf met een stevige basis
Boon's Markt is actief in Nederland en biedt consumenten een breed assortiment aan versproducten. Onder leiding van Rudi zorgt de AGF-afdeling voor een optimaal aanbod van groente en fruit, afgestemd op de wensen van de consument. Rudi heeft een achtergrond in de groentesector en bouwde zijn carrière op door zowel praktijkervaring als vakgerichte opleidingen. Dit helpt hem in zijn huidige functie om snel in te spelen op trends en ontwikkelingen binnen de markt.
"Ik heb mijn hart jaren geleden al verloren aan de AGF-sector. De markt is zeer dynamisch, daar hou ik van, het is nooit saai. Als Category Manager is het dan ook mijn taak om in te spelen op deze veranderingen door snel te schakelen, contact te houden met de werkvloer, nieuwe producten te introduceren en tegelijkertijd de prijs-kwaliteitverhouding in balans te houden," aldus Rudi.
Gewaardeerd partnerschap
ZON vervult voor BFG een belangrijke rol in het leveren van kwalitatieve AGF-producten. Al jarenlang zorgt deze samenwerking ervoor dat BFG toegang heeft tot een breed scala aan producten, variërend van paprika's en courgettes tot bijzondere groenten zoals de recent geïntroduceerde Snijmaat.
Maar de samenwerking gaat verder dan alleen levering: ZON biedt ook inzichten en expertise, die BFG helpen bij het identificeren van consumententrends en het optimaliseren van het assortiment. "ZON is een flexibele partner waar we al jarenlang fijn contact mee hebben," zegt Rudi. "Ze begrijpen dat wij snel moeten schakelen en dat het aanbod in de schappen moet voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen."
Proactief inspelen op trends
Als Category Manager werkt Rudi samen met zo'n 40 leveranciers. "Wat ik verwacht van een leverancier is een stukje ontzorging en vooruitziend handelen. Het is voor mij heel fijn als ik proactief goede input en inzichten krijg vanuit leveranciers over trends en ontwikkelingen. Het liefst zou ik dit contact met leveranciers verder intensiveren, bijvoorbeeld door ieder kwartaal standaard samen de balans op te maken: waar staan we en waar willen we naartoe?"
Kijkend naar de toekomst, ziet Rudi dat de vraag naar AGF toeneemt, terwijl klimaatomstandigheden zorgen voor uitdagingen en een onvoorspelbaar aanbod. "Het recente noodweer in Spanje liet zien hoe kwetsbaar de keten kan zijn. Met verwoeste kassen en schade aan gewassen werd duidelijk dat er geen garantie meer is op een stabiel aanbod voor het komende kwartaal. Waar we vroeger konden kiezen uit meerdere leveranciers, is het nu vaak andersom: wij vragen nu wat er beschikbaar is voor de folders," vertelt hij. Volgens Rudi ligt de toekomst van AGF in een nauwere samenwerking met telers, waarbij langdurige contracten en gezamenlijke investeringen een stabiele voorraad kunnen garanderen.
De standaard van de consument
Daarnaast wijst Rudi op de veranderende rol van de consument, die steeds hogere eisen stelt aan duurzaamheid en kwaliteit. "De standaard van 'perfectie' in AGF-producten is iets waar veel consumenten de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt. Niet gek ook, net als wij streven ook andere ketens er altijd naar om een zo hoog mogelijke kwaliteit groente en fruit in het schap te hebben liggen."
Deze standaard zal in de toekomst misschien moeten wijken, om beschikbaarheid te waarborgen. Rudi verwacht dat consumenten langzaamaan ook zullen openstaan voor "onvolmaakt" ogende groente en fruit, waarbij weliswaar smaak belangrijk blijft. "We zullen klanten echt mee moeten nemen in dit verhaal. Alleen zo kunnen we ze bewust maken van wat steeds belangrijk zal worden, als het om groente en fruit gaat, namelijk smaak, kwaliteit en duurzame, stabiele beschikbaarheid. "
Kortom, voor Boon's Markt blijft AGF een topprioriteit en het bedrijf is vastberaden om, ondanks de uitdagingen, een aantrekkelijk aanbod te blijven bieden. Rudi kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, met oog voor zowel beschikbaarheid als samenwerking in een steeds dynamischer markt: "De vraag naar gezonde en duurzame producten zal voorlopig nog zeker blijven groeien, en samen met ZON en andere partners kunnen we hierop inspelen en onze klanten blijven verrassen."
Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel.: +31 77 323 9999
[email protected]
www.royalzon.com