Tholen - De hagel van het afgelopen voorjaar, waar vrijwel heel Nederland en België mee te maken hadden, heeft duidelijk zijn sporen nagelaten op het fruit, stelt Mark Vernooij van Urfruit. "Waar we in voorgaande jaren strenger waren op kleine optische afwijkingen, hebben we nu in samenspraak met de meeste retail- en groothandelspartners ruimere specificaties afgesproken. Dit vergde aanvankelijk veel overleg, maar samen hebben we passende oplossingen gevonden."
"Vanuit de teelt was het uitgangspunt om zoveel mogelijk fruit via consumptiekanalen af te zetten en te voorkomen dat het grootste deel naar de verwerkende industrie zou gaan. Vanuit de retail lag de focus op het betaalbaar houden van het product voor de consument. Strenge eisen zouden immers zorgen voor een lagere outpack, wat weer zou kunnen leiden tot hogere prijzen. Het is goed om te zien dat we gezamenlijk een balans hebben gevonden die voor alle partijen werkt", constateert de perenverkoper.
Verschil november/decemberverkoop
"De verkoop verloopt gestaag, maar is niet bijzonder hoog. Dit beeld horen we ook terug van veel collega-bedrijven. Het seizoen begon met een lagere voorraad: in Nederland was de startvoorraad 9% kleiner dan vorig jaar, en in België zelfs 30% lager. Gedurende het seizoen hebben we echter een opvallende ontwikkeling gezien. In november bedroeg de Conference-voorraad slechts 4% minder dan in 2023, maar in december liep dit verschil weer op naar 8% minder. Volgens gegevens van AMI zijn er in november in Nederland 4 miljoen kilo meer Conference-peren verkocht dan in dezelfde maand in 2023, een toename van 19%."
"De zogenaamde bakprijzen hebben een tijd lang vastgezeten. De verwachtingen waren hooggespannen, wat ons heeft doen besluiten om een deel van onze eigen peren in te zetten. Langzaam zien we nu dat de prijzen dichter bij elkaar komen en er weer wat beweging in de markt ontstaat. Qua bijkoop zijn we momenteel bijna volledig voorzien. Hier en daar vullen we nog wat gaten, maar het grootste deel is ingedekt via eigen teelt of via telers voor wie wij het fruit mogen afzetten", vertelt Mark.
Andere dynamiek
"De prijzen voor peren zijn jarenlang gedicteerd door retail- en afzetpartijen, waarbij de teler nog wel eens werd vergeten. In sommige jaren hebben telers zelfs noodgedwongen hun fruit onder de kostprijs moeten verkopen. Momenteel lijkt er echter een kentering te ontstaan, waarbij de regie meer bij de producenten komt te liggen. Dit brengt een andere dynamiek met zich mee, die ook een bepaalde volwassenheid van de sector vraagt."
"Het prijsniveau dat we trachten te bereiken, moet zo eerlijk mogelijk tot stand komen. Alleen focussen op zo hoog mogelijke prijzen brengt het risico met zich mee dat er uiteindelijk te weinig verkocht wordt. Dat is een situatie die we als sector te allen tijde moeten vermijden, want de consument bepaalt uiteindelijk wat hij bereid is te betalen voor een peer."
"Prijs is een belangrijk sturingsmiddel voor de verkoop, waarmee je het volume kunt verhogen of verlagen. Echter, vanwege het grote aantal verkooppunten — van telers tot handelshuizen — wordt dit niet als collectief aangepakt. Dit maakt de sector kwetsbaar, omdat aan het einde van het seizoen de mogelijkheden om bij te sturen beperkt zijn. Vorig jaar heeft de sector een waardevolle les geleerd. Hopelijk nemen we deze kennis mee in de toekomstige beslissingen over de afzet van ons product", vervolgt Vernooij. "Voor de rest van het seizoen zien wij eind februari en begin maart als een belangrijke periode. Dan zal voorzichtig blijken of er al dan niet voldoende is geruimd. Deze uitkomst zal bepalend zijn voor het verdere verloop van het afzetseizoen."
Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
+31 (0)575 472 473
[email protected]
www.urfruit.nl