Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Marktverzadiging met overwegend kleine maten mango's heeft prijzen gedrukt"

Het Peruaanse mangoseizoen heeft dit jaar de nodige uitdagingen gekend, waarvoor enkele strategische aanpassingen nodig waren. De oogst begon ongewoon vroeg en was groot, maar dat bracht ook problemen met zich mee.

Volgens Richard Marillo Núñez, directeur van Servinca Export, was de opbrengst vorig jaar bijzonder laag. "Door ongunstige weersomstandigheden oogstten we toen slechts 20% van de gebruikelijke volumes. Dat leidde tot hoge prijzen, maar het beperkte onze mogelijkheden om markten zoals Europa te bedienen. Concurrenten, in de eerste plaats Brazilië, hebben daardoor een deel van onze markt overgenomen."

Dit jaar herstelde de opbrengst zich tot 80% van de gebruikelijke volumes, maar de vroege start in oktober, veroorzaakt door de klimatologische omstandigheden, viel samen met de Braziliaanse oogst. Dat zorgde voor extra concurrentie. Daarnaast leidde de watercrisis in de regio Piura tot kleinere maten mango's (60-70%), die minder in trek zijn in het buitenland. De markt raakte verzadigd en de prijzen kwamen onder druk te staan. "Hoewel er meer volume was, hadden we last van hoge logistieke kosten en felle concurrentie. Dat drukte onze winstmarges", legt Marillo uit.

Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor Peru, maar de concurrentie met Brazilië is stevig. "Brazilië levert misschien geen topkwaliteit mango's, maar ze zijn wel goedkoop. Dat prijsverschil geeft het een concurrentieel voordeel", benadrukt Marillo.

Logistiek is een grote uitdaging. "De luchtvrachtkosten in Peru liggen tussen de €2,00 en €2,47 per kilo. Dat steekt schril af tegen de €0,85 tot €0,95 per kilo die Brazilië rekent. Daarnaast zorgde een tijdelijk uitgevallen douanesysteem in december voor nog meer vertragingen bij de export."

Ondanks deze hindernissen verwacht Servinca Export dit seizoen ongeveer 100.000 kartons mango's te exporteren, met een sterke focus op luchttransport. Het bedrijf kijkt ook naar de toekomst en wil nieuwe markten aanboren, zoals de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Daarnaast overweegt het de export van andere producten, zoals avocado's, blauwe bessen en asperges. "We investeren in modernisering van onze pakstations, waaronder hydrocooling-technologie, die essentieel is om toegang te krijgen tot de Amerikaanse en Koreaanse markt", zegt Marillo.

De wereldwijde vraag naar mango's groeit stabiel, maar Peruaanse exporteurs moeten zich blijven aanpassen om te concurreren op een verzadigde markt. Een lichtpunt is de uitbreiding van de luchthaven Jorge Chávez, die de luchtvracht goedkoper en efficiënter moet maken.

"De toekomst van de Peruaanse mango hangt af van onze capaciteit om logistieke uitdagingen aan te pakken, de oogst beter te timen en altijd te focussen op kwaliteit. Dat is wat ons onderscheidt van concurrenten zoals Brazilië, die vooral op lage prijzen inzetten", besluit Marillo.

Voor meer informatie:
Richard Publio Marillo Núñez (directeur)
Servinca Export
Tel: +51 943873606 (Peru)
[email protected]
www.servincaexport.pe