Nature's Pride roept het bedrijfsleven op tot actie voor een toekomstbestendige voedselketen. Tijdens de klimaattop COP29 in Bakoe benadrukte CEO Adriëlle Dankier het belang van gedeelde verantwoordelijkheid om zakelijk succes te combineren met de zorg voor mens en natuur.
Volgende stap
Met bijna 400 telers, verspreid over 53 landen, zet het bedrijf in op concrete ketenbrede samenwerking om impact te realiseren. Adriëlle Dankier benadrukt dat het niet alleen om gezonde voeding voor vandaag gaat. "De komende generatie is afhankelijk van de keuzes die we nu maken. Het gaat erom dat iedereen nu de noodzakelijke stappen zet en samenwerkingen opzoekt in de toeleveringsketen. Alleen als we samenwerken, kennis delen en elkaars talenten benutten kunnen we iedereen vandaag én morgen laten genieten van gezonde voeding."
Zorg voor mens en natuur
De aanwezigheid van Nature's Pride op de recente klimaattop in Bakoe vormde, zo geven ze aan, een kans om hun visie op duurzame voedselproductie internationaal onder de aandacht te brengen. Dit deden ze als onderdeel van de Nederlandse Delegatie en in een interviewserie over leidende bedrijven die de principes van de 17 Sustainable Development Goals integreren in de kern van hun organisatie en daarmee een voorbeeld zijn voor de hele keten.
In het interview vertelt Adriëlle Dankier dat sinds de oprichting van Nature's Pride bijna 25 jaar geleden, de zorg voor mens en natuur altijd centraal staat voor het bedrijf. Van sociaal welzijn tot verantwoord watergebruik, klimaat en biodiversiteit, Nature's Pride neemt het voortouw. Het bedrijf was in 2011 de eerste in de groente- en fruitsector die startte met sociale audits en het heeft inmiddels bijna 100% van zijn producten sociaal gecertificeerd. Daarnaast zet Nature's Pride zich in voor verantwoorde waterpraktijken en SBTi-goedgekeurde CO2-reductie, en pioniert het in het behoud van biodiversiteit.
Toekomstbestendig
De organisatie erkent dat echte vooruitgang alleen mogelijk is door gezamenlijke actie, waarbij ketenpartners, publieke partijen en gemeenschappen wereldwijd worden betrokken om de verduurzaming van de keten te versnellen.
Adriëlle Dankier stelt: "Om vooruitgang te blijven boeken - want je bent nooit echt klaar -, doen we veel moeite om anderen bewust te maken van het feit dat als we niet goed voor mens en natuur zorgen, we geen toekomst hebben. Duurzaamheid is het vermogen om je bedrijf in stand te houden. We geloven dat als je intrinsiek gemotiveerd bent, stappen vooruit durft te maken en je anderen kunt inspireren om mee te doen, je echt een significante impact kunt maken. Als andere organisaties op deze manier met ons samenwerken, krijgen ze de kans om voor zichzelf een solide basis te creëren om gestelde duurzaamheidsambities te realiseren. Dit past binnen onze visie waarin economische groei samengaat met ieders verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de zorg voor mens en natuur. Alleen dan kunnen we iedereen vandaag én morgen laten genieten van exotische groenten en fruit."
Voor meer informatie:
Daisy van Meurs
Nature's Pride
[email protected]
www.naturespride.nl