Het CBL, de brancheorganisatie voor de supermarkten en foodservicebedrijven, heeft kennisgenomen van het advies van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS), dat gisteren aan staatssecretaris Karremans (VWS) overhandigd.
Het CBL is het eens met de urgentie die RVS afgeeft met dit advies: het voedselaanbod kan gezonder, zo geven ze aan. "Dat is ook een belangrijke reden waarom het CBL het Nationaal Preventieakkoord (NPA) heeft bepleit, dat er in 2018 ook daadwerkelijk is gekomen. Supermarkten werken al jaren met succes aan een gezonder voedselaanbod. Ook pleiten supermarkten voor extra stappen die we samen met de overheid en de consument kunnen nemen."
Supermarkten zetten zich steevast in voor productverbetering
Afgesproken is dat vet, suiker en zout in duizenden producten verminderd worden. En daar zetten supermarkten zich dan ook al jaren steevast voor in, eerst via het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (AVP) en nu via de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), aldus het CBL.
"Supermarkten zetten zich volop in om huismerkproducten te verbeteren. De NAPV is een aanpak ontworpen door de overheid. De afgelopen jaren is uit honderden producten vijf tot soms wel 25 procent zout, suiker en verzadigde vetten gehaald. Hier gaan supermarkten mee door. Op dit moment worden vleesvervangers, plantaardige dranken en kant-en-klaar maaltijden aangepast waardoor er straks aanzienlijk minder zout/suiker/vet in zit. Zo worden veel producten steeds gezonder gemaakt."
Eén systeem om gezond aanbod te meten
Het advies van de RVS is om één systeem te introduceren om gezond aanbod te meten. "Dit systeem bestaat al: de richtlijnen van de Schijf van Vijf zijn leidend. Als aanvulling hierop voeren supermarkten Nutri-Score op al hun huismerkproducten", gaat het CBL verder. "Dit doen zij omdat zij ervan overtuigd zijn dat het voeren van dit logo de consument echt kan helpen in het maken van betere keuzes, naast de al bestaande initiatieven. Daarnaast stimuleert het fabrikanten achter de schermen om de samenstelling van producten gezonder te maken om zo een betere Nutri-Score te bemachtigen. Het CBL pleit voor een verplichte invoering van het voedselkeuzelogo, op alle levensmiddelen die in Nederland verkocht worden."
Verder wordt kindermarketing niet meer toegepast op huismerkproducten die door de World Health Organization (WHO) als ongezond worden aangemerkt. "Supermarkten passen alleen nog kindermarketing toe op producten die vallen binnen de Schijf van Vijf. Ook de massale inzet op de eiwittransitie draagt bij aan de gezondheid van mensen. Dit is de beweging waarin de consumptie van plantaardige eiwitten wordt gestimuleerd en die van dierlijke eiwitten wordt ontmoedigd."
Verlaag btw op Schijf van Vijf en producten met Nutri-Score A en B
Het CBL is van mening dat een bonus-malussysteem, zoals bepleit door de RVS, niet de oplossing is. "Het zou effectiever zijn om de consument te belonen door bijvoorbeeld de btw op groente en fruit en producten met Nutri-Score A en B af te schaffen. Op die manier wordt het aanschaffen van betere producten pas echt gestimuleerd."
Bron: CBL