Het Egyptische zoete aardappelseizoen is voor de meeste exporteurs net afgelopen in december, vooral voor degenen die geen koelopslag hebben. "Het is een hectisch en instabiel seizoen geweest door de snelle expansie, maar we zijn marktaandeel blijven winnen in Europa," zegt Zayed Lasheen van AfriGoodGrow.
"Dit seizoen zijn de teeltvolumes in korte tijd aanzienlijk gestegen. De aantrekkelijke prijzen en winstgevendheid van deze sector hebben veel Egyptische telers aangetrokken. Ik schat dat de volumes met 35% of meer zijn toegenomen ten opzichte van vorig seizoen."
"Het grote aantal telers en exporteurs zonder ervaring met dit veeleisende product op het gebied van teelt en sortering leidde tot een merkbare daling van de kwaliteit, wat voor verwarring zorgde. Dit was duidelijk terug te zien in de prijzen, die grote schommelingen vertoonden. De prijzen waren zeer volatiel, en we begrepen niet goed hoe ze werden beïnvloed, maar dit viel onder het grote aantal nieuwe spelers in de sector. Het was gewoon moeilijk en verwarrend. Zo zagen we de prijzen bijvoorbeeld variëren tussen € 0,50 en € 1 doos groot kaliber op de Nederlandse markt, wat abnormaal was. Over het algemeen lagen de prijzen lager dan in het vorige seizoen."
De export van Egyptische zoete aardappelen is ook aanzienlijk toegenomen, zegt Lasheen. "Bij AfriGoodGrow zijn onze exportvolumes van zoete aardappelen naar Europa dit seizoen verdubbeld ten opzichte van het vorige seizoen. We werden geholpen door de uitbreiding van ons pakstation en we hebben ons veel moeite getroost om op verzoek van onze klanten spoedleveringen te doen."
Ondanks de verwarring die het seizoen kenmerkte, bracht het volgens Lasheen grote stabiliteit: "De Egyptische oorsprong blijft marktaandeel winnen in Europa ten opzichte van Spanje en de Verenigde Staten. We hebben een duidelijk strategisch voordeel wat betreft de teeltkosten, het gunstige klimaat en de geschikte grond. Egyptische velden zijn ideaal voor zoete aardappelen, en dat is terug te zien in zowel de opbrengst als de kwaliteit. Het volgende doel is dat het product bekend wordt en geaccepteerd door de markten, en dat Egyptische spelers ervaring opdoen in het sorteren en wassen van zoete aardappelen."
Lasheen voegt eraan toe dat het seizoen nog met andere grote uitdagingen te maken had: "De logistieke factor was een bron van complicaties. De vertragingen bij het verschepen liepen op tot wel twee weken. Onze klanten in Europa merkten ook een verandering in het consumentengedrag, er is minder vraag naar groenten en fruit van de consument."
Voor de meeste Egyptische exporteurs loopt het seizoen nu ten einde. "Na een seizoen van zes maanden, waarvan vier maanden met een echt hoog aanbod, is het nu sluitingstijd voor exporteurs die geen koelopslag hebben. Bij AfriGoodGrow zetten we onze programma's voort en schakelen we over op jaarrond export. We hebben ook het voordeel van betere teeltomstandigheden dankzij ons project voor het contracteren en technische ondersteuning van verschillende telers, evenals een lange en gespecialiseerde ervaring in zoete aardappelen," besluit Lasheen.
Voor meer informatie:
Zayed Lasheen
AfriGroodGrow
Tel.: +420 739 019 060
[email protected]
www.afrigoodgrow.com