Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN en evofenedex adviseren gemeente Utrecht over toekomstig toegangsbeleid voor de binnenstad

De gemeente Utrecht werkt aan een nieuw toegangsbeleid voor de binnenstad, met als doel een nieuwe balans te vinden tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Dit beleid raakt niet alleen bewoners en bezoekers, maar heeft ook gevolgen voor de logistieke sector. Om ervoor te zorgen dat de bevoorrading soepel en efficiënt blijft verlopen, heeft de Commissie Adviesgroep Bevoorrading Utrecht (CABU) – een samenwerkingsverband van evofenedex, TLN en andere bedrijfsleven partijen –aanbevelingen gedaan richting de gemeente.

Aanbevelingen voor een werkbaar toegangsbeleid
Tijdens recente overleggen met de betrokken ambtenaren van de gemeente Utrecht heeft de CABU vier belangrijke aandachtspunten naar voren gebracht die essentieel zijn voor het succes van het nieuwe beleid:

  1. Geen knip, maar filters
    Net als in Rotterdam en Amsterdam adviseert de CABU Utrecht om knippen, zoals de knip Weesperstraat in Amsterdam, te vermijden. Filters zorgen ervoor dat bevoorradingsverkeer niet wordt gehinderd, terwijl andere verkeersstromen worden gereguleerd.
  2. Inzicht in de gevolgen van maatregelen
    De CABU pleit voor het gebruik van data-analyse en simulaties om de impact van voorgestelde maatregelen te beoordelen. Dit helpt bij het vermijden van onvoorziene gevolgen voor logistieke processen.
  3. Betrokkenheid van de sector
    De logistieke sector moet gedurende het hele traject worden betrokken. Dit kan via regelmatige overleggen, zoals de CABU-bijeenkomsten, om ervoor te zorgen dat nieuwe vrachtroutes aansluiten bij de dagelijkse praktijk van ondernemers. Hiervoor is het ook belangrijk om rechtstreeks met de vervoerders en de ontvangers in het gebied in gesprek te gaan.
  4. Stimuleren van duurzaam vervoer
    Door ontheffingen en privileges te verlenen aan zero-emissievoertuigen, kan de gemeente duurzame logistiek bevorderen. Denk hierbij aan ruimere venstertijden voor elektrische voertuigen of flexibele toegang via stadshubs.

Concrete oplossingen voor de binnenstad
De CABU waardeert de introductie van Stop & Drop-plekken in Utrecht, waarmee vervoerders eenvoudig leveringen kunnen doen in het centrum. Daarnaast adviseert de commissie om routes binnen het kernwinkelgebied beter af te stemmen op de logistieke behoeften en waar nodig de bestaande infrastructuur hierop aan te passen.

"Het is goed om te merken dat de gemeente eerst met het bedrijfsleven in gesprek gaat over de mogelijke maatregelen en de mogelijke gevolgen. De gemeente denkt na over 'de toegang tot de stad', maar is zich ook bewust van de cruciale rol van de logistieke sector", aldus Wessel Deelstra (public affairs adviseur bij TLN).

Blijvende dialoog met ondernemers
Om draagvlak te creëren, stelt de CABU voor om regelmatig informatiesessies te organiseren en een centraal aanspreekpunt in te richten voor vragen van ondernemers in de logistiek. Deze aanpak is eerder succesvol gebleken in andere steden, zoals Amsterdam en Rotterdam.

Met de input van de CABU hoopt Utrecht een toekomstbestendig toegangsbeleid te ontwikkelen dat logistieke uitdagingen oplost en duurzame stedelijke bevoorrading faciliteert.

Bron: TLN

Publicatiedatum: