Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tjebbe van Meeteren neemt het stokje over bij Bikl

Tholen - Met frisse energie en een heldere visie staat Tjebbe van Meeteren sinds kort aan het roer van Bikl. Hij neemt het stokje over van oprichter Arend van den Berg, die zich na vijf jaar als ambassadeur en Bikl Chef zal blijven inzetten. "Het is een droom die uitkomt! Ik mag Bikl leiden en verder uitbouwen. Meer smaak in minder tijd, dat is onze missie," vertelt Tjebbe.

Meer zuur
Bikl staat bekend om zijn verse, ingemaakte en gefermenteerde producten die de horeca ontzorgen. Hardlopers zijn spitskool in zoetzuur, rode ui en augurkenschijfjes met mosterd-dille. Wat Bikl onderscheidt is hun focus op smaakintensiteit. "Waar veel producten in Nederland zoeter zijn, kiezen wij bewust voor meer zuur," legt Tjebbe uit. "Die extra zuurgraad zorgt voor een explosie van smaak, diepte en frisheid in elk gerecht. Het is precies wat chefs zoeken om hun gerechten naar een hoger niveau te tillen. De zuurdere smaak spreekt ook de jongere generatie meer aan."

Snel en in bad
Wat Bikl daarnaast onderscheidt zijn de natuurlijke verse grondstoffen. "We werken met zo kort mogelijke ketens. Onze groenten komen vaak net van het land en worden dezelfde dag nog verwerkt. Dat lukt vrijwel niemand", vertelt Tjebbe. "Daarnaast worden al onze producten ingemaakt en/of gefermenteerd op een 100% natuurlijke wijze, dus zonder chemisch azijn, zoetstoffen of smaak- en kleurstoffen wat vaak gebruikelijk is met zoetzure producten. Dat proef je direct."

Afhankelijk van het product komt na snelle verwerking een periode van rust. Een voorbeeld zijn de snack-cornichons die ze in 2 varianten maken. Bikl: "Na de oogst gaan ze 3 weken fermenteren en daarna nog 3 weken 'in bad', samen met kruiden, dit doen ze nergens anders."

Met een portfolio van 20+ producten, geleverd aan 500 tot 600 horecazaken, is Bikl een oplossing voor de gehele horeca, maar met name ook systeemkeukens met 10 tot 30 zaken. In de gehele horeca is er steeds minder personeel, die men ook steeds meer moet betalen, wij halen steeds meer handelingen uit de keukens. Wij leveren bijvoorbeeld zoetzure spiskool op 1 mm gesneden, dat is in zo'n concept vaak veel te duur en bewerkelijk om zelf te maken."

Vernieuwen borrelcultuur

In 2025 lanceert Bikl een aantal nieuwe smaken, waaronder verse kimchi en wil Tjebbe ook de gefermenteerde snack-cornichons een boost gaan geven. "Dat is echt zo een uniek en lekker product. Een gezonde en smaakvolle snack die perfect naast een bitterbal of olijf past." In het verleden is het nog niet echt gelukt om dit breed uit te rollen, maar Tjebbe is vast besloten om hiermee een nieuw hoofdstuk te openen in de Nederlandse borrelcultuur.

Tjebbe ziet een mooie toekomst voor Bikl. "Ik mag voort bouwen op het culinaire werk van Arend en Bert en breng een nieuwe energie mee. Samen maken we van groente een smaaksensatie."

Tjebbe van Meeteren
Bikl Foods
06 50 20 63 08
[email protected]
www.biklfoods.nl