Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kleine dingen kunnen wereld van verschil maken in communicatie met buitenlandse medewerkers"

"Inspirerend, nuttig en interessant". Zo omschreven ondernemers de bijeenkomst 'Goed werkgeverschap in de praktijk', die afgelopen dinsdag plaatsvond in Bergen op Zoom. Ondanks de beperkte opkomst werd duidelijk dat het onderwerp volop leeft onder telers, zo meldt NFO.

De wereld van arbeid verandert, waardoor je als werkgever in de fruitteelt voor nieuwe uitdagingen kom te staan. Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever voor je medewerkers en zorg je voor een succesvolle bedrijfsvoering? Die vraag stond centraal tijdens de eerste van drie bijeenkomsten rond het thema 'Goed werkgeverschap in de praktijk'. Het doel was vooral om ondernemers nieuwe inzichten en concrete handvatten te bieden voor de toekomst.

Er was onder meer een presentatie van Marco Bellekom van de Werkgeverslijn land- en tuinbouw. Hij ging onder andere in op contracten. Anneke Postma focuste op thema's als betrokkenheid, teamwork en verbondenheid. Elena Malkova vertelde de aanwezigen wat nodig is voor goed leiderschap en hoe je kunt omgaan met cultuurverschillen binnen je bedrijf.

Grootste kapitaal
Beter kunnen omgaan met cultuurverschillen was voor Lena Zevenbergen uit Klaaswaal een belangrijke reden om aanwezig te zijn bij de bijeenkomst. "Wij werken veel met Poolse medewerkers. Het is lastig om informatie te vinden over hoe je als werkgever het beste met cultuurverschillen op de werkvloer kunt omgaan", zegt ze. "De bijeenkomst bood nuttige informatie op dit vlak. Zo is me bijgebleven dat wij als Nederlanders vooral uitleggen hoƩ je iets moet doen, terwijl Poolse medewerkers met name willen weten waarom iets moet gebeuren. Door dit verschil in communicatie komt een boodschap wellicht verkeerd over en gebeurt het werk niet zoals je wilt. Kleine dingen kunnen een wereld van verschil maken in de communicatie met buitenlandse medewerkers; dat is me wel duidelijk geworden."

Zevenbergen was wel verbaasd over de beperkte opkomst. "Je medewerkers zijn je grootste kapitaal. Daarbij is arbeid de grootste kostenpost voor een fruitteeltbedrijf. Dan zou je toch verwachten dat meer ondernemers naar een dergelijke bijeenkomst komen. Zeker omdat een verkeerde aansturing geld en energie kost. En wanneer je dat wel op de juiste manier aanvliegt, levert het juiste energie en geld op."

Kerstpresentje
Ook Harry de Schutter uit Heijningen kijkt met een positief gevoel terug op de bijeenkomst. "Ik heb diverse nuttige dingen gehoord, over hoe op een goede manier om te gaan met onze Poolse medewerkers. Wij vinden het bijvoorbeeld heel normaal om te overleggen wat we gaan doen en hoe. Poolse mensen zijn dat helemaal niet gewend en horen liever gewoon wat de bedoeling is. Ook hoor je tijdens zo'n bijeenkomst interessante dingen van collega's. Zo was er een teler die al zijn Poolse mensen in deze tijd een kerstpresentje stuurt. Wat dat betreft, mag ik misschien wel wat attenter worden."

Verdere bijeenkomsten
In januari zullen nog twee bijeenkomsten plaatsvinden rond het thema 'Goed werkgeverschap in de praktijk', namelijk in Lelystad (21 januari) en Rossum (22 januari). Deelname is gratis.

Aanmelden kan hier

Bron: NFO

Publicatiedatum: