Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-Kennis(sen)dag en miljoenen voor een vastgeplakte banaan

Bedrijven hielden zich eind november redelijk op de vlakte, wat betreft overnames, fusies of faillissementen. Wel bundelen Freight Line Europe en Transportbedrijf Joh. van der Haas per januari 2025 de krachten. "Deze strategische samenwerking biedt meer dan alleen schaalvergroting en continuïteit. De combinatie van specialismen en bediening van verschillende markten creëert een totaaloplossing voor onze klanten", aldus de transportbedrijven in een verklaring.

Wel waren er een tweetal wijzigingen in de top van NFO en Oxin Growers. Ron Mulders treedt terug als voorzitter van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO). Het bestuur van de NFO en Mulders zijn dit in goed overleg overeengekomen. Het bestuur neemt zijn taken waar, zo meldt NFO. "Ron Mulders zette zich sinds 2022 met toewijding en passie in voor de belangen van de NFO, haar leden en de fruitteeltsector."

John van Heijningen is op 27 november tijdens de Algemene Ledenvergadering van telerscoöperatie Oxin Growers verkozen tot de nieuwe bestuursvoorzitter. Hij volgt Jan Oosterom op die na 21 jaar voorzitterschap (waarvan vijf jaar als voorzitter van Oxin Growers) afscheid neemt. "Het is een voorrecht om voorzitter te mogen zijn van een professionele en groeiende organisatie als Oxin Growers", aldus John.

Helaas ontviel ons eind november Leo van der Lans. De redactie ontving van de familie een rouwkaart van de heer Leo van der Lans. "Velen uit de branche zullen hem nog wel herinneren als een aimabele zakenman die altijd recht door zee was. Leo was van 1968 tot 2000 werkzaam bij Van Dijk Delft en van 2000 t/m 2003 bij van Dijk Espana."

Dan wat opvallende nieuwsfeitjes van eind november. Vanaf het moment dat naar buiten kwam dat een kunstwerk van een vastgeplakte banaan wel eens miljoenen dollars op kon gaan leveren, was de sector, en iedereen daarbuiten, in de ban van dit nieuws. Uiteindelijk werd het kunstwerk 'Comedian' verkocht aan een crypto-investeerder, die 6,2 miljoen dollar betaalde. Het werk werd geveild bij Sotheby's in New York, waar het oorspronkelijk werd ingeschat op 1,5 miljoen dollar. Later at hij hem op.

Weer zware regenval, maar dit keer leken de velden enigszins bespaard gebleven. Het oogsten, verpakken en exporteren van fruit gaat door in Colombia na de recente zware regenval, overstromingen en ontheemding van duizenden mensen in het land. "De overstromingen hadden meer een indirect effect op de teeltbedrijven in hun deel van het land. De steden worden meer getroffen. We moesten helpen en donaties geven om mensen te helpen. Er zijn gezinnen die alles kwijt zijn", vertelde een teler.

Dan naar de evenementen van eind november, waarbij we uiteraard moeten starten met de AGF-Kennis(sen)dag. Op de vloer lege Flügel-flesjes, resten bittergarnituur en je schoenen plakten aan de vloer van het bier. In de skyboxen van het Rat Verlegh Stadion in Breda, de thuishaven van NAC Breda, kunnen ze wel een feestje bouwen. De AGF-handel vierde dinsdag 19 november in het stadion ook een feestje, de AGF-Kennis(sen)dag. Er was een rondleiding door het stadion en er was bier en een buffet. Maar voordat het tijd was om daarop aan te vallen, hielden Kilian De Geyter van Fresh Retail Consulting en Pieter van den Hoogenband presentaties.

Vrijdag 15 en zaterdag 16 november greep Burg Machinefabriek haar 70-jarig jubileum aan om een kijkje in de keuken te geven van de machinefabriek. Daar werd in groten getale gebruik van gemaakt. Op vrijdag waren naar schatting zo'n 250 relaties, veelal uit Nederland en België, present. Op zaterdag werden naast de relaties ook de familie, vrienden en kennissen van het Burg-team verwelkomd en kwamen er maar liefst 800 mensen naar Kruiningen toe.

De Morocco Blueberry Conference 2024 vond plaats op 14 november jl. in Agadir en bracht spelers in deze snel groeiende sector in Marokko samen. Het evenement trok meer dan 600 deelnemers volgens Siham Zahidi, medeoprichter en hoofd bedrijfsontwikkeling van Green Smile, organisator van de conferentie.

Na een aantal moeilijke jaren krabbelt de asperge- en zachtfruitsector weer langzaam op. Zoveel werd duidelijk tijdens de expoSE in Karlsruhe, een tweedaagse vakbeurs die geheel in het teken staat van asperges en zachtfruit. Met om en nabij de 440 exposanten vanuit alle schakels van de keten en tal van Europese landen kijken zowel de organisatie als de standhouders al met al terug op een geslaagde beurs.

Van zondag 24 tot en met dinsdag 26 november vond in de Kortrijk Xpo weer de Interpom 2024 plaats. Deze drie dagen verwelkomden 330 exposanten uit 15 landen geïnteresseerden weer in het beursgebouw in Kortrijk. De aardappelvakbeurs trok ook dit jaar weer vele bezoekers, waar door de standhouders positief op gereageerd werd. Zaterdagavond 23 november vond, zoals gebruikelijk, voorafgaand aan de aardappelbeurs Interpom de feestavond van Belgapom plaats. Standhouders en genodigden werden op deze avond verwelkomd in de grote zaal van beurscomplex Kortrijk XPO.

Wanneer standhouders tevreden zijn, kun je spreken van een succesvolle beurs. Het aantal bezoekers speelt daarbij geen doorslaggevende rol. Interpoma 2024 sloot op zaterdag 23 november de deuren, met het merendeel van de exposanten tevreden over hun deelname. De beurs bood 25.000 m² aan expositieruimte en trok bijna 500 standhouders uit 21 landen.

Donderdagmorgen 28 november vond in alle vroegte de Spaanse dag plaats bij De Mooij-Amsterdam. Klanten en relaties werden verrast met de promotie van een ruim aanbod Spaanse groenten en fruit, inclusief live-cooking door een chef-kok. Als extra naast de promotie van het Spaanse product was Nature's Pride actief met een promo van avocado's en mango's onder het EAT ME merk.