Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sunshine Export

Vroege oogst en logistiek uitdagingen voor Peruaanse mango's

Het huidige mangoseizoen in Peru heeft de veerkracht van exporteurs getest, die te maken hebben met een aantal uitdagingen die de logistiek en het concurrentievermogen op de internationale markten hebben bemoeilijkt.

Sofia Wong, commercieel manager van Sunshine Export: "De impact van de klimaatverandering blijft de grootste uitdaging. Vorig seizoen was verwoestend, met een exportdaling van 70% als gevolg van de slechte bloei veroorzaakt door El Niño. Dit jaar zijn de weersomstandigheden weliswaar gunstiger, maar de problemen zijn niet verdwenen. Minder irrigatiewater veroorzaakte een vroege oogst vanaf begin november, met piekverzendingen geconcentreerd tussen december en januari".

Wong legt uit dat, ondanks deze druk, Sunshine erin geslaagd is om zich aan te passen door middel van strategische planning die hen in staat stelde om consistente volumes veilig te stellen in belangrijke markten. "We hebben grote voorzieningen moeten treffen om deze uitdagingen te overwinnen en onze toewijding aan kwaliteit en service te behouden," zegt Wong.

De wereldwijde handelsdynamiek heeft dit seizoen nog complexer gemaakt. Containertekorten hebben de hele sector getroffen, nog verergerd door de concurrentie van andere landen en producten. Ecuador domineert mango-zendingen naar de Verenigde Staten in november en een deel van december, terwijl Brazilië hetzelfde doet in Europa. Daarbij komt nog de concurrentie voor transport met Peruaanse blauwe bessen en druiven, en een recordoogst van kersen in Chili.

"We hebben te maken met een strijd om logistieke capaciteit, wat de kosten opdrijft en creatieve oplossingen vereist," zegt Wong. Sunshine heeft onder andere de verpakking gestandaardiseerd en het voorraadbeheer geoptimaliseerd, zodat de continuïteit van de zendingen is gewaarborgd.

Het bedrijf heeft op deze uitdagingen gereageerd met aanzienlijke investeringen. "De recente opening van een ultramodern pakstation was een belangrijk hoogtepunt. Met vier onafhankelijke verpakkingslijnen, stelt de nieuwe faciliteit ons in staat om onze exportcapaciteit te verdubbelen, nieuwe bestemmingen zoals Korea en Japan te verkennen en innovatieve presentaties zoals luchtvracht en op maat gemaakte verpakkingen aan te bieden. Bovendien combineert Sunshine haar verse producten met een diepvriesfabriek die het mogelijk maakt om het hele jaar door mango's, blauwe bessen en avocado's te verwerken. Deze aanpak garandeert niet alleen de duurzaamheid van het bedrijf, maar ook een positieve impact op de arbeiders, het genereren van stabiele werkgelegenheid en het bevorderen van verantwoordelijke teeltpraktijken onder lokale telers," zegt Wong.

"We geloven sterk in de toekomst van de Peruaanse mango. De uitdagingen zijn groot, maar de kansen ook, en we zijn er klaar voor", besluit Wong.

Voor meer informatie:
Sofia Wong, commercieel manager
Sunshine Peru S.A.S.
Tel.: +51 968 917 404
[email protected]
https://www.sunshineperu.com/