De stijgende trend in tarieven voor Project Cargo zal volgens Drewy naar verwachting in 2025 aanhouden door een beperkt aanbod van schepen en een hoge vraag. Daarentegen zullen de tarieven voor General Cargo waarschijnlijk meer gematigde stijgingen laten zien, beïnvloed door regionale handelsstromen en de algemene dynamiek van de vrachtmarkt, waaronder toenemende concurrentie van container- en drogebulkschepen.
Volgens het rapport van Drewry zullen de Breakbulk Sea Transport Markten voor General Cargo en Project Cargo in 2025 stijgen. Echter, het verschil tussen deze twee markten zal waarschijnlijk groter worden door uiteenlopende ontwikkelingen in beide markten.
- Projectvrachtschepen: Het gebruik van deze schepen zal toenemen door een beperkt aanbod en een sterke vraag naar projectlading.
- Schepen voor algemene vracht: Deze zullen meer alternatieven hebben om hun lading te vervoeren, waardoor hun gebruik afhangt van de prestaties in andere sectoren, zoals de container- en drogebulkmarkt.
Als de vrachtkosten voor droge bulk stijgen, zal ook de General Cargo Index stijgen. Tegelijkertijd kan een overaanbod van containers leiden tot meer concurrentie, wat eventuele verbeteringen in de drogeladingmarkt kan beperken.
Op de chartermarkt zullen de General Cargo-tarieven naar verwachting met 1% tot 7% stijgen (voor verschillende scheepsgroottes), terwijl de Project Carrier-tarieven naar verwachting met 10-20% zullen stijgen in 2025. Recente gegevens wijzen op een sterke vraag, inclusief routes naar het Midden-Oosten, Afrika en Europa. Schepen met een capaciteit van 10.000 tot 15.000 dwt worden bijvoorbeeld gecharterd tussen $12.000 en $16.000pd.
Aanhoudende vraag en lage beschikbaarheid van Project Cargo schepen zal de tarieven ondersteunen tot 2026
Aan de aanbodzijde groeide de MPV-vloot minder dan verwacht. Dit kwam doordat er minder nieuwe schepen werden gebouwd en minder oude schepen werden gesloopt. Hierdoor lag de vlootgroei onder de voorspellingen, met een totale capaciteit van 60 miljoen dwt. Deze vloot omvat General Cargo- en Project Cargo-schepen, elk met een capaciteit van minimaal 2.600 dwt. In de tweede helft van het jaar werden slechts enkele nieuwe scheepsorders geplaatst. De opleveringen van nieuwe schepen die gepland stonden voor 2026 zijn naar beneden bijgesteld, en de opleveringen in de komende twee jaar zullen waarschijnlijk bescheiden blijven. Voor 2025 zal een groot deel van de nieuwe General Cargo-schepen oudere schepen vervangen, waardoor de groei minimaal zal zijn.
Daarnaast zal het grotere aanbod van containerschepen zorgen voor meer concurrentie met MPV's. Voor Project Cargo wordt echter een sterkere groei van de Project Carrier-vloot verwacht. Toch blijft het aanbod van Project Cargo beperkt door een klein aantal nieuwe scheepsorders, wat zal zorgen voor hogere chartertarieven. Als de oplevering van nieuwe schepen in 2025 verder wordt vertraagd, kunnen de tarieven voor Project Carriers nog verder stijgen.
Klik hier om het volledige rapport te bekijken.
Voor meer informatie:
Drewry
Tel: +44 (0)207 538 0191
[email protected]
www.drewry.co.uk