Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Westfalen Frischdienst

"Ons volledige assortiment en 365-dagen-open trekken zowel grossiers- als particuliere klanten aan"

Ondanks de aanhoudende inflatie en onzekerheid op de markten kan het management van Westfalen Frischdienst in het Duitse Hamm terugkijken op een sterk financieel jaar in 2024. Het in 2017 opgerichte groothandelsbedrijf noteerde een verdere groei in zowel omzet als klanten. Nu is het tijd om aan de bal te blijven en de strategische koers voor de toekomst uit te zetten, bevestigt Murat Günes in een interview ter plaatse.


De gevel van het Hammer afhaalcentrum.

Een paar dagen voor Kerst bruist het drukke afhaalcentrum aan de rand van Hammer van de activiteit. Op een oppervlakte van ongeveer 1.000 m² (inclusief kantoor-, diepvries- en koelproducten) worden bijna 3.000 artikelen aangeboden, waaronder een grote verscheidenheid aan groenten en fruit. De groeiende klantenkring van het jonge bedrijf bestaat voornamelijk uit allerlei soorten cateraars, waarvan ongeveer twee derde hun goederen ter plekke afhaalt. "Ons volledige assortiment en onze 365-dagen-openstelling trekken zowel groothandels- als particuliere klanten aan. We hebben hier een goede niche gevonden."


Het brede assortiment groenten van het bedrijf. Met de klok mee: Spaanse ijsbergsla, de laatste Natura trostomaten van het seizoen 2024, Poolse champignons en Spaanse slagersuien.

Tekorten verwacht voor Spaanse groenten
Oprichter en verkoopmanager Murat Günes heeft een grote passie voor groenten en fruit en waagde in 2017 na vele jaren in de sector de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap. Natura trostomaten uit buurland Nederland zijn een absolute hit in het groenteassortiment. "Door de energiecrisis verdween het product in 2023 vrij vroeg uit het assortiment. Dit jaar kunnen we ze echter weer tot Kerst aanbieden. We zijn in week 49 overgestapt van Nederlandse naar Spaanse komkommers. De prijs van ijsbergsla daalde sterk kort voor Kerst, wat ongebruikelijk is voor het seizoen en opnieuw te wijten is aan het overvloedige aanbod. Er is nog steeds beschikbaarheid, maar door de extreme weersomstandigheden in grote delen van Spanje zullen er in januari een of twee tekorten aan vruchtgroenten zijn, of het nu komkommers, ijsbergsla of tomaten zijn. Dit zal op zijn beurt leiden tot overeenkomstige prijsstijgingen in de hele groentecategorie."

Poolse champignons behoren ook tot de sterkste jaarrond producten van Westfalen Frischdienst. Vooral de fijnere soorten zijn erg populair op de kerstmarkten. In de overige maanden van het jaar is de medium soort het populairst. "Tot week 50 ontvingen we volle hoeveelheden, dus we konden zonder problemen aan de vraag voldoen. In de loop van week 51 waren de aangeboden hoeveelheden niet meer voldoende, waardoor we soms nee moesten verkopen," legt Günes uit.


Zijn zoon Michael (links) heeft zich dit jaar voor het eerst gericht op exotisch fruit. De belangstelling voor passiefruit en gele pitahaya was bijzonder groot.

Ruimtegebrek en groeistrategie
Na de energiecrisis in 2022/23 werd de inkoopsituatie vorig jaar wat rustiger, maar de markt kan nog steeds als onrustig worden gecategoriseerd. Günes: "Door het precaire personeelstekort zijn er veel faillissementen geweest, vooral in de cateringsector. Helaas zijn de vooruitzichten voor de algehele economische situatie in het komende jaar ook niet bepaald rooskleurig."

Desondanks kon het bedrijf in 2024 een aangename omzetgroei noteren en heeft het zich ten doel gesteld om het komende jaar zowel de omzet als het klantenbestand verder uit te breiden, onthult Günes. Het doel hierbij is om zich altijd aan te passen aan de omstandigheden. "Door het ruimtegebrek bereiken we letterlijk de grenzen van onze capaciteit en daarom moesten we onze bedrijfsstructuur opnieuw definiëren. Als gevolg daarvan hebben we ons basisassortiment dit jaar teruggebracht van ongeveer 4.000 naar ongeveer 2.900 artikelen. Op middellange termijn willen we 2.000 artikelen permanent op voorraad hebben. Dit gaat overigens niet ten koste van onze productvariëteit; de resterende artikelen blijven we op voorbestelling aanbieden."


Het team van Westfalen Frischdienst. Van links naar rechts: Murat Günes, zijn vrouw en bedrijfsleider Sultan Günes, zoon Michael en een vaste medewerker. Het bedrijf heeft in totaal acht medewerkers (inclusief het management).

Voor meer informatie:
Murat Günes
Westfalen Frischdienst GmbH
Gallberger Weg 35
59063 Hamm, Duitsland
Tel: +49 2381 904 9910
[email protected]
www.westfalenfrischdienst.de