Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rubis Gold seizoen loopt op zijn einde bij Devos Group

"In sommige promoweken zagen we het dubbele aan bestellingen dan voorzien"

Tholen - De start van het nieuwe jaar betekent de laatste jaren traditiegetrouw dat bij Devos Group de vermarkting van haar paradepaardje, de Rubis Gold appel, van start gaat. Dit jaar zijn de volumes echter al bijna volledig verkocht. "Dit seizoen is anders dan anders. We hebben bewust besloten wat eerder te starten met de Rubis Gold. Er was ruimte op de markt, waardoor er ook geen reden was om risico's te nemen met een langere bewaring in de frigo's."

Het betekent dat het Rubis Gold seizoen half oktober al van start is gegaan. "We hadden dit jaar een productie van zo'n 550 ton, waarbij we zeer tevreden waren over de kwaliteit van de appel. Ondanks een uitdagend seizoen qua kwaliteit bij alle appelen hebben we eigenlijk geen problemen gezien. Ook de pack-out was beter dan voorgaande jaren, er was een hoog percentage klasse I fruit", legt hij uit. "Het is natuurlijk nog altijd een leerproces, maar je kunt wel stellen dat we de appel steeds beter leren kennen. De Rubis Gold heeft bewezen dat er ook onder moeilijke omstandigheden zeer veel potentie ligt. Voor ons ligt er nu dan wel de grote verantwoordelijkheid om het gehele proces ook daadwerkelijk goed aan te pakken en die potentie eruit te halen. Ik denk dat je deze verantwoordelijkheid altijd hebt als bedrijf in een soortgelijke situatie en voorlopig zijn we daar zeer tevreden over."

Ook aan verkoopzijde is Louis tevreden. "Met onze vaste klanten hebben we toch weer goed verkocht. Het is natuurlijk een uitdaging om de perceptie bij een dergelijke gele appel te veranderen, maar je ziet dat men er steeds bekender mee wordt. De sterke punten zijn nog altijd zijn harde en droge textuur, en uiteraard zijn prima en onderscheidende smaak, wat echt bevalt, zo lijkt het. We hadden dit seizoen natuurlijk het voordeel dat het geen belachelijk volle appelmarkt was, maar ik denk dat we daar ook een beetje buiten zitten met deze variƫteit. De appelschappen liggen toch vol, maar er blijft interesse om ook de Rubis Gold aan te bieden vanuit de retail."

"Zo hebben we daar ook een aantal grote promo's gedaan. Ik denk dat dit een goede manier is om je product naar voren te schuiven en deze zijn ook verrassend goed verlopen. In sommige weken hadden we het dubbele aan bestellingen dan voorzien. Dan gaat het natuurlijk ook snel als je nog een beperkt volume hebt. De goede maten zijn we inmiddels bijna doorheen. We zijn de laatste aan het sorteren en dan hebben we nog wat buitenmaten, die we bewust aan de kant hebben gehouden om actiematig nieuwe lijntjes mee op te zetten."

"Al met al kunnen we dus spreken van een zeer goed seizoen", gaat hij verder. "Kijk, het is natuurlijk makkelijk om goed nieuws te brengen, maar we werken nog altijd met een redelijk beperkt volume. De conclusie is echter dat het overgrote deel van de mensen voor de appel terugkomt als zij hem geproefd hebben, maar wat gebeurt er als we straks naar echt grote volumes gaan? Dan moeten we qua publiciteit en marketing ook de grote middelen in zetten om de Rubis Gold gekender te maken bij het grote publiek. Dan zullen we pas echt zien of de populariteit blijft groeien."

Hier wil het bedrijf de komende jaren de volgende stappen in gaan zetten. "De bomen worden natuurlijk ook steeds ouder. Zo'n 90 procent van de bomen is nu tussen de 1 en 3 jaar oud, maar met de jaren komen deze meer en meer in productie. De afgelopen jaren zijn we al gestaag uitgebreid en komend seizoen hopen we 1000 ton te oogsten. Uiteindelijk is de droom om de Rubis Gold jaarrond aan te bieden, maar dat zullen we stap voor stap doen. Zoals aangegeven, is het een proces en wij willen het op een verantwoorde en stabiele manier doorzetten de komende jaren. Voor nu zien we echter nog altijd het grote potentieel."

Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos Group
Eugeen Coolsstraat 66
3460 Bekkevoort - Belgiƫ
Tel.: +32 473 21 58 76
[email protected]
www.devosgroup.com