Vanaf 31 januari is voor alle exportvracht die van de Europese Unie naar het Verenigd Koninkrijk wordt vervoerd een Safety and Security Declaration vereist vóór aankomst in de Britse haven. Hiermee zet de Britse overheid de volgende stap in de implementatie van het Border Operating Target Model.
De Safety and Security Declaration (S&S Declaration) is ook wel bekend als Entry Summary Declaration (ENS). Deze verklaring moet uiterlijk twee uur vóór aankomst in de Britse haven zijn ingediend door de Britse importeur, de intermediair of het transportbedrijf. Wel blijft de transporteur altijd verantwoordelijk voor de ENS. Het uiterste moment van indiening van een ENS-declaratie per transportmiddel is hier terug te vinden. De exporteur moet hiervoor de benodigde informatie aanleveren. In het geval van shortseaverkeer houdt de Britse overheid de rederij/scheepsagent verantwoordelijk voor een tijdige en correcte aangifte. Voor RoRo-verkeer is dit respectievelijk de ferryoperator (voor onbegeleid transport) of de inlandoperator (voor begeleid transport). Sommige ferryoperators (zoals DFDS en Stena Line) bieden de mogelijkheid om deze taak van de inlandoperator over te nemen. CLdN vereist echter dat de inlandoperator de S&S Declaration via CLdN laat lopen.
Eurotunnel
De Britse overheid geeft ook flyers uit over S&S Declarations voor goederen die het Verenigd Koninkrijk binnenkomen vanuit de Europese Unie via respectievelijk de Eurotunnel, per spoor en per vliegtuig.
Gereduceerde dataset
Zoals al eerder door de ledenservice Internationaal Ondernemen van evofenedex is medegedeeld, is het aantal verplichte datavelden in een ENS-declaratie verminderd. Wat er precies gevraagd wordt voor zo'n declaratie is terug te vinden in dit Excel-bestand. Hiermee kunnen exporteurs zich alvast voorbereiden op het aanleveren van de gegevens aan de Britse importeur, de intermediair of het transportbedrijf. Het is aan te raden je hier nu al op voor te bereiden en met je logistieke partner in gesprek te gaan.
Bron: evofenedex