De 'locatie' (39%) en het 'gemak' (39%) van een fastfoodketen zijn voor Nederlanders de belangrijkste keuzeredenen om een bepaalde keten te bezoeken. Een derde (33%) van de bezoekers kiest voor een fastfoodketen gebaseerd op het 'aanbod'. Tot slot houden 18- tot en met 34-jarigen vaker rekening met een 'aanbieding' (28%) dan andere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Locatie en gemak meest doorslaggevend
Maar liefst 39% van alle klanten kiest voor een fastfoodketen vanwege de 'locatie' of het 'gemak'. Dit zijn de belangrijkste keuzereden. Ook 'snel' (27%) en 'beschikbaarheid' (25%) zijn relatief veelgenoemde keuzeredenen. Consumenten willen dus niet te veel moeite doen voor hun bestelling. Te lang moeten reizen of te weinig gemak zorgen ervoor dat consumenten geneigd zijn een alternatief te zoeken.
Een derde bezoekt fastfoodketen vanwege het aanbod
Nederlanders hechten ook waarde aan het 'aanbod' van een fastfoodketen (33%). Consumenten kiezen voor een bepaalde partij gebaseerd op het eten en drinken dat ze serveren. Wellicht zijn ze op zoek naar een bepaald gerecht of kiezen ze voor een keten met een breed aanbod.
Jongvolwassenen kiezen voor aanbieding
Een 'aanbieding' is vooral voor 18- tot en met 34-jarigen een van de belangrijkste keuzeredenen om voor een fastfoodketen te kiezen. Voor maar liefst 28% van deze leeftijdsgroep is een 'aanbieding' een reden om voor een specifieke fastfoodketen te kiezen. Deze keuzereden komt minder vaak voor bij 35- tot en met 49-jarigen (18%) en 50-plussers (13%). Dit kan komen doordat de jongste leeftijdscategorie gemiddeld minder te besteden heeft en dus eerder aanslaat op aanbiedingen van fastfoodketens.
Bron: Multiscope