Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde containervloot groeit door omleiding Azië-Europa via Kaap de Goede Hoop

De wereldwijde containervloot is uitgebreid met bijna drie miljoen TEU-slots in de afgelopen 12 maanden, zo rapporteert Alphaliner. Een aanzienlijk deel van deze toegenomen capaciteit, ongeveer 1,76 miljoen TEU of 59%, werd gebruikt door de handel in Aziƫ-Europa. Deze toename in de vraag naar extra schepen wordt toegeschreven aan de omleiding van diensten via Kaap de Goede Hoop, een strategische zet om de gevaarlijke doorgang door de Rode Zee te omzeilen.

Alphaliner's analyse onthult dat vanaf juni de jaar-op-jaar capaciteitsgroei voor deze handelsroute 24% bedroeg, en zes maanden later escaleerde naar 31%. Ondanks deze groei is de wekelijkse capaciteit die wordt aangeboden op de route Aziƫ-Europa met een kleinere marge gestegen als gevolg van de capaciteitsabsorptie van de omlegging. Op 1 december 2023 bedroeg het wekelijkse gemiddelde 434.940 slots, met een bescheiden stijging van 38.360 TEU of 8,8% op 1 december 2024.

De sector maakte zich zorgen over mogelijke overcapaciteit in 2024. De omleiding van schepen rond de Kaap heeft dit probleem echter aanzienlijk verzacht, waardoor tegen het einde van het jaar slechts 0,6% van de totale containervloot commercieel inactief is. Alphaliner kenmerkt 2024 als een mijlpaaljaar door de crisis in de Rode Zee, in tegenstelling tot de voorgaande Covid-19-jaren.


Klik om te vergroten

Vooruitkijkend bereiden de grote containerlijnen zich voor op netwerkveranderingen die de omleiding rond het Zuid-Afrikaanse schiereiland Kaap zouden kunnen verlengen tot in de tweede helft van 2025. Volgens Lars Jensen, CEO en partner bij Vespucci Maritime, zal de hervatting van de diensten door het Suezkanaal aanzienlijke aanpassingen aan het netwerk vereisen. Hij voorspelt een periode van instabiliteit van het netwerk wanneer de rederijen hun nieuwe netwerken in de eerste maanden van het jaar invoeren.

Jensen wijst ook op de terughoudendheid onder vervoerders en verladers om de overtochten via de Rode Zee voortijdig te hervatten. De verstoring die werd veroorzaakt door het hervatten van de Rode Zee-routes, zoals Maersk ondervond, heeft geleid tot een voorzichtige aanpak. Verladers in het bijzonder uiten hun bezorgdheid over de risico's die gepaard gaan met passages over de Rode Zee, waaronder de mogelijkheid van algemene gemiddelde declaraties als gevolg van Houthi-aanvallen. Ondanks de langere transittijden blijft de stabiliteit die de Kaaproute biedt voor velen de voorkeur genieten.

Jensen suggereert echter dat zodra de dreiging in de Rode Zee afneemt, concurrentiedruk waarschijnlijk zal leiden tot een terugkeer naar de Suezkanaalroute, die snellere en meer kosteneffectieve scheepvaartopties biedt voor verladers.

Bron: Freight News

Publicatiedatum: