Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Giuseppe Galluccio van Gruppo La California (Italië):

"Ik denk dat Egypte het Zuid-Afrika van het noordelijk halfrond is"

Het einde van het importseizoen 2024 markeerde een keerpunt voor de Europese sinaasappelmarkt, aangezien de markt opeens overspoeld werd met de laatste volumes uit Zuid-Afrika.

"Een belangrijke oorzaak van dit overaanbod was een logistieke storing, met name bij de verzendingen vanuit de haven van Durban", zegt Giuseppe Galluccio, oprichter en commercieel directeur van het Italiaanse Gruppo La California, dat opereert vanuit de groothandelsmarkten van Napels en Capua. "Exporteurs speculeerden op hoge prijzen voor Zuid-Afrikaanse sinaasappelen. Ze verzonden hun volumes te laat, wat leidde tot langere transittijden vanuit Durban en Kaapstad."

Volgens Galluccio werd de situatie verergerd door een vroeg begin van het seizoen op het noordelijk halfrond. Telers in Noord-Europa brachten, gedreven door de vraag naar lokaal fruit, al vroeg gestookte sinaasappelen op de markt. Dit verdrong het geïmporteerd fruit, waarvan de prijzen aanzienlijk daalden.

Ook voor Europese sinaasappelen eindigde het jaar met extreem lage prijzen, nauwelijks voldoende om de teeltkosten te dekken. "Dit toont aan hoe belangrijk een evenwichtige aanpak is tussen aanvoer van lokaal en geïmporteerd fruit, gecombineerd met efficiënte logistiek. Alleen met een betere balans kan de citrusteelt duurzaam en winstgevend blijven", legt Galluccio uit.

De economische situatie in Europa helpt niet mee. Door de afnemende koopkracht kopen consumenten minder. Lagere prijzen hebben niet geleid tot meer sinaasappelconsumptie. "Lagere prijzen stimuleren de vraag niet meer", zegt Galluccio. Hij wijst op een blijvende verandering in consumentengedrag sinds de Covid-pandemie. "Mensen geven minder uit en consumeren minder fruit thuis. Bovendien eten ze steeds vaker buitenshuis, wat direct invloed heeft op de vraag naar groenten en fruit, waaronder sinaasappelen."

In tegenstelling tot de sinaasappelen sloten geïmporteerde clementines en citroenen het voorbije jaar positief af. Zij werden minder getroffen door de marktdruk.

Citrusteelt op Sicilië door Gruppo La California

"Egypte, het Zuid-Afrika van het noordelijk halfrond"
Gruppo La California zet stappen om zijn positie op de citrusmarkt te versterken en uit te breiden, met een duidelijke focus op Egypte. De keuze voor Egypte is bewust gemaakt vanwege de uitdagingen bij het exporteren van Italiaanse en Spaanse producten. "De hoge teeltkosten maken het lastig om te concurreren op de internationale markt. Egypte biedt een strategisch voordeel voor de export, zowel naar Europa als de rest van de wereld. Ik zie Egypte als het Zuid-Afrika van het noordelijk halfrond", legt Galluccio uit.

En wat betreft de concurrentie met Turkije, daar heeft Galluccio een duidelijke mening over. "Turkije is een gewaardeerde handelspartner voor andere producten, zoals granaatappelen, maar bij citrus ligt dat anders. Turks citrus is vrij prijzig, en als handelspartner zijn ze niet de gemakkelijkste", stelt hij. Voor citrus denkt hij niet dat Turkije een serieuze concurrent kan worden. "De Turkse markt richt zich al op Rusland en Oost-Europese landen. De volumes lijken niet groot genoeg om de vraag op de internationale markt te dekken."

Daarnaast legt het bedrijf steeds meer nadruk op teelt in Sicilië. "We hebben onze activiteiten uitgebreid door samen te werken met andere telers en een nieuwe basis op te zetten. Deze groei gaat niet alleen over grotere volumes, ook samenwerking, wederzijdse steun en een gedeelde visie staan centraal in onze aanpak die gebaseerd is op de cultuur van een familiebedrijf."


Sinaasappelen en aanleg van nieuwe percelen door Gruppo La California

Met een blik op de toekomst spreekt de expert voorzichtig optimisme uit, in de hoop dat de marktoverspoeling door Egypte, die vorig jaar een grote impact had op de sector, zich niet herhaalt. "De oogstramingen voor Spanje en Italië wijzen niet op grote volumes. Dit zou een kans kunnen bieden om de markt te herstructureren, met een betere balans wat betreft de afzet en de prijzen. Mijn eenvoudige conclusie is dat, zolang de situatie zoals vorig jaar met Egypte zich niet herhaalt, de consumptie van sinaasappelen redelijk in evenwicht zal zijn met de oogst", legt Galluccio uit.

Gruppo La California is standhouder op de komende Fruit Logistica in Berlijn (5-7 februari 2025): hal 2.2, stand B-10.

Voor meer informatie:
www.gruppolacalifornia.com