Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arba Colombia

"De avocadomarkt staat onder druk door toename volumes uit nieuwe herkomstgebieden"

In een voortdurend veranderende markt voor tropisch fruit probeert Colombia zijn positie als exporteur van avocado's en limes te versterken met een stabiele teelt en een strategie gericht op marktdiversificatie.

"De avocadomarkt staat onder druk door toenemende volumes uit nieuwe herkomstlanden zoals Marokko. Die betreden de markt met aanzienlijke hoeveelheden en specifieke maten in belangrijke periodes, zoals van december tot maart. Deze nieuwe spelers hebben de markt veranderd, vooral in de schaarse verkoopvensters die we nog hadden", legt Mauricio López uit, commercieel directeur van Arba Colombia.

Het bedrijf focust daarom op diversificatie om risico's te beperken. "We plannen dit jaar 200 containers te exporteren, met een sterke nadruk op de Verenigde Staten. Daar willen we onze export vervijfvoudigen ten opzichte van vorig jaar. Ook verkennen we nieuwe markten in het Midden-Oosten en Centraal-Amerika", aldus López.

Arba Colombia, onderdeel van de Peruaanse groep Danper, is een exporteur van avocado's en heeft onlangs ook de markt voor Tahiti limes betreden.

Colombia heeft een concurrentievoordeel bij limes door een jaarronde oogst. Dit jaar wil het bedrijf 80% van zijn limes naar de VS sturen, vooral in de eerste maanden van het jaar, wanneer Mexico een lager aanbod heeft. Europa blijft ook een belangrijke markt, zij het meer seizoensgebonden. "Voor ons wordt Europa interessant vanaf week 24, bij de start van de zomer", legt López uit. Daarnaast benadrukt hij het belang van het monitoren van fytosanitaire kwesties bij concurrenten zoals Brazilië, om kansen te benutten.

"Brazilië biedt kansen door problemen zoals citruskanker. Als dit probleem blijft spelen, kan dat voordelig zijn voor Colombia. Maar als de situatie verbetert, kunnen de Braziliaanse volumes weer toenemen, wat onzekerheid met zich meebrengt. De fruitmarkt is een kwestie van constant alert blijven en inspelen op veranderingen in vraag en aanbod. Bovendien blijft een gebrek aan eerlijkheid in internationale transacties een groot probleem. Sommige importeurs houden zich niet aan betaalafspraken, wat spanningen en wantrouwen creëert. Aan de andere kant leveren sommige exporteurs niet de afgesproken kwaliteit, wat de reputatie van de sector schaadt. Een betrouwbare klant vinden is tegenwoordig een enorme uitdaging", benadrukt López.

Voor meer informatie:
Mauricio López (commercieel manager)
Arba Colombia
Tel: +1 6475300327 (VS)
Tel: +57 3216380356 (Colombia)
[email protected]
www.arbacolombia.com