Parmentine heeft als doel de aardappel populair te houden in Franse huishoudens door het bereiden ervan makkelijker te maken. Met de nieuwe productlijn Easy & Good introduceert het bedrijf een reeks verse, voorgekookte en voorgesneden aardappelen in handige trays. De innovatie werd gepresenteerd op de SIAL-beurs en ligt vanaf maart/april 2025 in de schappen van supermarkten.
Gemaksproduct
"Het is de eerste keer dat we ons buiten onze traditionele markt begeven, waar we onbewerkte aardappelen in netverpakkingen verkopen", zegt marketingdirecteur Laury Foiselle. "We wilden iets nieuws brengen in de groenteafdeling en de consument meer gemak bieden. Veel mensen vinden het bereiden van aardappelen tijdrovend en ingewikkeld. Aangezien steeds minder mensen de tijd nemen om uitgebreid te koken, wilden we een snelle en eenvoudige oplossing bieden."
Zes varianten
Op basis van dit inzicht ontstond de nieuwe lijn van aardappelen in trays: vers, voorgekookt en in stukken gesneden. "Het is hetzelfde product van dezelfde telers als altijd, maar door de stoomvoorbereiding besparen consumenten veel tijd bij het koken", aldus Foiselle. De lijn omvat zes varianten: frieten (klaar in 3 minuten), aardappelen voor in salades (klaar in 6 minuten), gratinaardappelen (klaar in 6 minuten), oven- en puree-aardappelen (grote blokken, na 5 minuten koken klaar om te pureren), krieltjes (klaar in 2 minuten) en potatoes (klaar in 6 minuten).
"Voor elke variant hebben we zorgvuldig de juiste rassen geselecteerd om de authentieke smaak van de aardappel te behouden."
100% natuurlijk, zonder toevoegingen
Hoewel het product voorbewerkt is, blijft het concept simpel en puur. "We bieden een onbewerkt product, alleen voorgekookt en geschild (behalve bij krieltjes en potatoes). Ons doel was om de aardappel zo puur mogelijk te houden en toch in recordtijd klaar te maken. Er worden geen additieven of conserveringsmiddelen gebruikt, omdat we mensen willen helpen gezonder te eten met minder kooktijd." De houdbaarheid bedraagt 20 dagen vanaf productie.
Innovatie die de aandacht trekt
Hoewel de lijn nog niet op de markt is, toont de sector al interesse. "Onze klanten hebben positief gereageerd. Ze zien dat er weinig innovaties zijn in de groenteafdeling en erkennen dat de aardappel goed verkoopt, maar vaak wordt vermeden vanwege de voorbereidingstijd. Ze waarderen onze ambitie om die drempels weg te nemen. Nu is het aan ons om dit project tot een succes te maken, zodat we mogelijk al onze pakstations kunnen uitrusten met een verwerkingslijn", besluit Foiselle.
Voor meer informatie:
Laury Foiselle
Parmentine
Tel: +33 (0)7 86 28 50 94
[email protected]