De belangrijkste maand voor supermarkten, de kerstperiode, is voorbij. Hoewel de kerstcommercials veel aandacht kregen, draait het uiteindelijk om marktaandeel en omzet. In het vierde kwartaal van 2024 is de omzet gelijk gebleven ten opzichte van 2023, met een lichte stijging van de gemiddelde besteding per transactie door inflatie en het wegvallen van tabaksverkopen, zo blijkt uit de kwartaalmonitor van Hiiper.
De discounters Aldi en Lidl laten sterke groei zien, met marktaandeelstijgingen van respectievelijk 10% en 8%. Ook andere prijsgerichte formules zoals Dirk en Vomar presteren goed. Albert Heijn groeit ook in marktaandeel, hoewel het marktaandeel in Veghel onder druk staat.
In de feestmaand december zien ze een daling in de totale marktomzet, voornamelijk door minder tabaksverkopen. De kerstperiode toont een lichte omzetdaling (index 99), maar AH en Jumbo behalen het hoogste marktaandeel, waarbij AH vooral profiteert van een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar.
Lidl toont de grootste winst in marktaandeel tijdens de kerstweek, met een stijging van 12%, gevolgd door Aldi (11%), Dirk (9%) en Vomar (7%). De prijsbewuste consument blijft ook tijdens de feestdagen trouw aan de discounters.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: "De winst van Albert Heijn afgelopen kwartaal, met wederom een sterke Kerst is knap te noemen. Zeker omdat het verder vooral de prijs georiƫnteerde formules zijn die winnend het jaar afsluiten. De hogere prijzen voor boodschappen hebben daarmee een duidelijke impact gehad op de kerstboodschappen. Een duidelijk signaal van de consument. Als dat zelfs al voor het kerstdiner geldt, dan ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar."
Bron: Hiiper