Na het uitzonderlijk korte mangoseizoen van 2023, waarin droogte en hittegolven de oogst al medio augustus lieten beginnen en abrupt deden eindigen in de eerste week van oktober, heeft 2024 een veel positiever beeld gebracht voor de subtropische fruitsector in de Zuid-Spaanse provincie Málaga. "Wij hebben bijna 80% meer kilo's geoogst dan vorig jaar, bijna twee keer zoveel als we aanvankelijk hadden verwacht op basis van 2023", zegt Prudencio López, directeur van Natural Tropic. "Het seizoen was dit jaar aanzienlijk langer. Zowel het Osteen als het Keitt ras hebben het goed gedaan. Voor ons is 2024 een jaar van groei geweest, met een totale omzet van bijna €50 miljoen."
Mango's vereisen een tropisch klimaat, waardoor de teelt in Spanje grotendeels beperkt is tot specifieke gebieden in de provincies Málaga (ongeveer 90% van het Spaanse areaal) en Granada. "Avocado's daarentegen gedijen ook in andere klimaatomstandigheden, waardoor de teelt ervan zich heeft kunnen uitbreiden naar andere delen van Andalusië en de regio Valencia. Deze groei heeft voor stabielere volumes gezorgd in het Spaanse avocadoseizoen", legt Prudencio uit.
"We zitten nu midden in het avocadoseizoen, met fruit van uitstekende kwaliteit en in goede hoeveelheden. Na de prijsdaling in december door een overaanbod op de markt, is de balans tussen prijs en aanbod inmiddels hersteld", merkt hij op.
"Niet enkel de Axarquía-streek in Málaga, ook de provincies Huelva en vooral Cádiz zijn nu belangrijk voor onze aanvoer van avocado's. Vanaf februari schakelen we over naar de Valenciaanse avocado's."
"Omdat avocado nu in meerdere provincies wordt geteeld, waar de kwaliteit onverminderd hoog is, zou de sector beter onder één merknaam samenwerken: Spaanse avocado's. Dat is beter dan het product per provincie te promoten", stelt Prudencio.
"Een grote concurrent tijdens ons afzetvenster is Marokko. Vorig jaar veroorzaakte de droogte daar minder opbrengst, waardoor het geen groot thema was. Dit jaar echter komt er een groot volume op de markt, met directe export naar het VK en Europa – onze belangrijkste afzetmarkten. Marokko levert snel, tegen scherpe prijzen, en dat merken we sinds het begin van het seizoen. Daarom moeten we de Spaanse herkomst van onze avocado's sterker benadrukken."
Sterke logistieke positie
"Een deel van de afzet richt zich puur op prijs, zeker in een tijd waarin consumenten minder te besteden hebben. Toch biedt Spanje voordelen. Ons seizoen duurt langer dan dat van Marokko en van februari tot april zijn wij vrijwel de belangrijkste leverancier voor Europa. Bovendien kunnen wij door onze logistieke expertise op elk moment kleinere hoeveelheden leveren waar nodig. Marokko moet daarentegen complete vrachtwagens sturen."
Prudencio prijst ook de steun van ketens als Lidl en Carrefour voor Spaanse avocado's en andere groenten en fruit. "Alle supermarktketens bieden Spaans producten aan in vol seizoen, maar niet allemaal in dezelfde mate. Vandaar dat we onze waardering willen uitspreken voor die ketens die 100% achter de Spaanse sector staan."
Pistachenoten: een groeiende markt
Naast subtropisch fruit is Natural Tropic gestart met een nieuw project rondom pistachenoten, een product dat, net als avocado's en mango's, snel in populariteit toeneemt. "We hebben nu 100 hectare eigen pistachebomen en een nieuwe verwerkingsfabriek, waarin we €1,9 miljoen hebben geïnvesteerd. Ons doel is om dezelfde werkwijze toe te passen als bij avocado's en mango's, inclusief promotiecampagnes in Spanje."
De wereldwijde pistachemarkt wordt momenteel gedomineerd door de VS, met Turkije en Iran als kleinere spelers. "Maar in Spanje is het areaal al boven de 80.000 hectare. Met de verwachte groei in de komende tien jaar kunnen we ons positioneren als een serieuze speler. Het is een veelbelovende markt: we groeien nog, maar blijven achter bij de binnenlandse vraag. Dat maakt de prijzen voorlopig aantrekkelijk."
Voor meer informatie:
Natural Tropic
C/ Juan Gris, P. I. La Pañoleta
29700 Vélez-Málaga (Málaga) – Spanje
Tel: +34 952 50 27 09
https://naturaltropic.es