Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na een late seizoensstart:

"Goede volumes verwacht voor Zuid-Afrikaans steenfruit"

De start van het seizoen voor steenfruit van Zuid-Afrikaanse oorsprong was dit jaar extreem moeilijk. "De winter in het oorsprongsgebied was erg nat, waardoor de dammen allemaal vol waren, maar de daaropvolgende lente was overwegend te koud, waardoor het laden pas 10-12 dagen later kon plaatsvinden. Helaas betekende dit dat de beschikbaarheid in december erg laag was, waardoor we de kersthandel volledig misten. Als we niet al in een vroeg stadium enkele grote programma's hadden geannuleerd, zou de start van het seizoen een totale ramp zijn geweest," legt Christian Hencke, gespecialiseerd importeur van steenfruit en Managing Director van het Duitse FFC Fresh Fruit Company, uit. Tot week 48 was er tot 40 of 50 procent minder product dan normaal geladen in de hele categorie steenfruit.

In tegenstelling tot het huidige seizoen was de aanvoersituatie in dezelfde periode vorig jaar veel gunstiger, herinnert Hencke zich. "In het seizoen 23/24 waren er al voldoende producten beschikbaar met Kerst, dankzij de relatief warme lente aan de oorsprong. De positieve kant van de lage beschikbaarheid is echter dat de huidige prijzen relatief hoog en stabiel zijn. Over het algemeen liggen de prijzen 10 tot 15 procent boven het niveau van vorig jaar. De concurrentie is momenteel ook beheersbaar: Chili zal naar verwachting pas in week 4/5 de markt betreden met de eerste zendingen nectarines. Wat de rassenkeuze betreft, heeft Zuid-Afrika de laatste jaren altijd een concurrentievoordeel gehad, althans op de lokale markten, vooral voor nectarines en pruimen. Over uiterlijk twee tot drie jaar zal Chili echter ook op de markt komen met grotere hoeveelheden van deze nieuwe, populaire rassen."


In het seizoen van vorig jaar verwerkte FFC Fresh Fruit Company ongeveer 1.000 verpakkingsorders in de steenfruitsector. Hencke: "Zonder onze servicepartner Europe Retail Packing in Poeldijk, waarmee we nu voor het tweede jaar samenwerken, was dit helemaal niet mogelijk geweest."

Ondanks de vertraagde start van het seizoen staan de voortekenen voor de rest van het seizoen nu op groen, wijst Hencke op de over het algemeen goede volumeverwachtingen. "Voor pruimen verwachten we een exportvolume van 13,7 miljoen kratten, wat een lichte stijging is ten opzichte van vorig jaar (13,2 miljoen). De productie is echter vrij klein. De prognoses tot nu toe wijzen ook op een toename van het volume van nectarines. We verwachten de eerste promoties in de retail vanaf week 4, zodra er extra hoeveelheden beschikbaar zijn uit Chili. Perziken hebben de afgelopen twee jaar een sterke inhaalbeweging gemaakt met vrij stabiele productievolumes, waardoor de prijzen momenteel stabieler zijn dan voor nectarines. Abrikozen ronden het steenfruitprogramma af: "Hier merken we dat de traditionele variëteiten meer naar het Midden-Oosten worden verscheept, terwijl de zogenaamde Carmingo-variëteiten meer aandacht trekken op de lokale markten." Volgens Hencke is de start van het abrikozenseizoen ook vrij moeilijk geweest, terwijl de prijzen dicht bij het niveau van vorig jaar liggen.

Vergeleken met andere Europese landen is de Duitse afzetmarkt vrij conservatief. "In tegenstelling tot andere landen accepteerden Duitse retailers tot een paar jaar geleden geen nectarines met witte vlekken, maar alleen de beproefde variëteiten met geel vruchtvlees.

Verbeterde logistieke situatie
Zeevracht blijft een doorslaggevende factor. Hencke: "Met Kerst werden er voor het eerst containers geladen in de haven van Kaapstad. Daarnaast vertrekken er sinds dit seizoen wekelijks conventionele koelschepen vanuit Kaapstad, wat vorig jaar niet gegarandeerd was. In dit opzicht zijn we momenteel vrij positief over de logistieke situatie, ook al zijn de logistieke kosten opnieuw gestegen in vergelijking met vorig jaar. Transport in conventionele schepen is 15/20% duurder dan in containers. De gemiddelde transittijden liggen met 20 tot 22 dagen weer in de normale range."

Christian Hencke staat nu al twee decennia aan het roer van FFC Fresh Fruit Company. Naast de Duitse thuismarkt levert het bedrijf voornamelijk Zuid-Afrikaans fruit aan klanten in Oostenrijk, Zwitserland en Polen.

Hoewel FFC Fresh Fruit Company zich door de jaren heen heeft gespecialiseerd in steenfruit, houdt het bedrijf zich ook bezig met de inkoop, service en marketing van ander fruit van Zuid-Afrikaanse origine, waaronder druiven, citrus en hardfruit. "Het druivenseizoen komt nu op gang. Door het vroege einde van het seizoen in Italië was er een aanbodtekort en extreem hoge prijzen voor Peruaanse en Braziliaanse producten vanaf november en december. Het afgelopen citrusseizoen in Zuid-Afrika was over het algemeen uitdagend vanwege het probleem met blackspot. De sinaasappelmarkt stortte begin oktober in, toen een enorme hoeveelheid producten op de markt kwam. In het hardfruitsegment beginnen we nu de eerste vroege peren te laden. Na een extreem moeilijk seizoen vorig jaar zijn er overal bezuinigingen in de programma's en hebben we besloten om ons alleen te richten op gekleurde peren in plaats van groene peren."

Voor meer informatie:
Christian Hencke
FFC Fresh Fruit Company GmbH
Oberhafenstraße 1
Fruchthof, 2e verdieping
D - 20097 Hamburg, Duitsland
Tel.: +49 40 32 5297 28
[email protected]
www.freshfc.de