De mondiale containervaart heeft te maken met flinke verstoringen door politieke en economische ontwikkelingen, volgens Supply Chain Magazine. De dreigende invoering van hoge importheffingen door Donald Trump, die mogelijk in 2025 aantreedt als president van de VS, zorgt voor een sterke stijging van containertarieven tussen China en de VS. Amerikaanse bedrijven plaatsen nu al extra orders om de aangekondigde heffingen van 60 procent op Chinese goederen voor te zijn. Dit leidt tot oplopende vervoerskosten, met een dagprijs van 4829 dollar voor transport van Shanghai naar Los Angeles.
Daarnaast drijft een dreigende havenstaking aan de oostkust van de VS de tarieven verder op. Havenwerkers protesteren tegen de automatisering van terminals.
Ook piraterij in de Rode Zee speelt een rol. Houthi-rebellen dwingen rederijen om via Kaap de Goede Hoop te varen, wat extra tijd en kosten met zich meebrengt. De Drewry World Container Index steeg hierdoor in twee maanden met 26 procent.
Tegelijkertijd dreigt overcapaciteit in de scheepvaart door de vele nieuwe schepen die tijdens de coronapandemie zijn besteld. Zodra de situatie in de Rode Zee verbetert, kan dit leiden tot lagere tarieven en druk op de markt.
Klik hier om meer te lezen