Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aardbeisector wil 'gemaksgeneratie' weer meer aardbeien laten kopen

Tholen - Een kleine 40 procent van de volwassen bevolking valt op dit moment onder Generatie Z of de Millenials, ook wel de Gemaksgeneratie genoemd. In 2030 is de verwachting dat deze groep zelfs meer dan de helft van de volwassen bevolking omvat.

De aardbeiensector kijkt nadrukkelijk naar deze groep consumenten. Waarom? Enerzijds omdat het een grote groep consumenten is, die bovendien groeit, maar anderzijds omdat juist uit deze groep het aantal kopers van aardbeien terugloopt.

Het aantal kopers van aardbeien dat jonger is dan 30 jaar daalt al enkele jaren op rij, liet Wilco van den Berg, marktexpert bij GroentenFruit Huis, aan de hand van cijfers zien op de Aardbeiendag. Van 76% van de kopers jonger dan 30 jaar in 2021 is het aantal kopers gedaald tot 62% in 2023. Jongvolwassen kopen een kwart minder aardbeien dan ouderen.

Wilco ziet kansen voor de aardbei, juist bij deze 'gemaksgeneratie'. "Hun gejaagde levensstijl draait om gemak en genieten. Wat past daar beter in dan een product als aardbeien?", vraagt de marktexpert zich af.

Promotiecampagne
Eind vorig jaar heeft de sector groen licht gekregen voor een promotiecampagne. De campagne richt zich op consumenten van 18-35 jaar in Nederland, België en Duitsland. De looptijd is van 2025 tot en met 2027 met een totaalbudget van €1,2 miljoen waarvan 70 procent subsidie vanuit Brussel. Naast aardbeien richt de campagne zich ook op bessen, bramen en frambozen.

De ambitie, zo vertelde Mark de Jong van ZLTO, is om de consumptie van aardbeien door jongvolwassenen jaarlijks met 3% te laten stijgen. Daarbij wees hij erop dat reclame werkt (kijk maar naar Red Bull, 'rotzooi' voor 6,80 euro per liter te koop tegenwoordig) en benadrukte hij dat reclame iets anders is dan je product in de aanbieding doen. "Dat is namelijk een sigaar uit eigen doos."

Eerdaags wil het team achter de promotiecampagne een reclamebureau uitgekozen hebben om de campagne verder vorm te kunnen geven. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

Het werkteam promotie zachtfruit bestaat uit: ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Berry Briljant, Simply the Bes en GroentenFruit Huis (penvoerder)

Partners: abbGrowers, Berries Pride, Berry Brothers, BerryWorld, Fossa Eugenia, FruitMasters, Genson Group, Kompany, Royal Berry, The Greenery, Veiling Hoogstraten, Veiling Zaltbommel, ZON.

Mark de Jong op de Aardbeiendag