Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel Blignaut, Caracal Fruit Trading:

"India kan een belangrijke markt worden voor Zuid-Afrikaans citrus en hardfruit"

Tholen - Vijf jaar geleden ging het Zuid-Afrikaanse Caracal Fruit Trading van start als onderdeel van Jaguar the fresh company. Met Marcel Blignaut als Managing Director richt het bedrijf zich vanuit Paarl op de export van Zuid-Afrikaans hardfruit en citrus naar Europa, Afrika, het Verre en Midden-Oosten.

"Wij verkopen als bedrijf niets op de lokale Zuid-Afrikaanse markt, maar richten ons puur op de export. Daarnaast verzorgen we hier in Zuid-Afrika de inkoop voor de overige bedrijven binnen de Jaguar-familie", vertelt Marcel. "Op jaarbasis bestaat zo'n 50% van het volume uit citrus en 40% uit hardfruit. Verder verkopen we een klein volume druiven, maar dat valt in het niet bij de twee andere productgroepen."


Marcel Blignaut

Caracal Fruit Trading kan zich met recht een hardfruitspecialist noemen. Momenteel is het verpakken van de eerste Zuid-Afrikaanse Williams Bon Chretien peren van start gegaan en ook het appelseizoen staat weer voor de deur. Caracal levert een breed assortiment aan appelrassen, zoals Golden Delicious en Royal Gala, maar ook Cripps Red, Joya en Pink Lady. "We verwachten in Zuid-Afrika een vergelijkbare oogst met afgelopen jaar. Wel lijkt de perenoogst wat kleiner uit te vallen, net als die van de Cripp's Red-appel. Maar we zijn nog maar net begonnen met verpakken", benadrukt Marcel.

Voldoende fruit beschikbaar
Groot voordeel ten opzichte van de afgelopen seizoenen is dat er in de logistiek geen issues zijn. "Vorig jaar hadden we grote vertragingen, maar met het druiven- en steenfruitseizoen is het voorspoedig verlopen. Zo is er minder vertraging door de wind, maar waait er in de havens gelukkig ook een andere wind, want dat was hard nodig", aldus Marcel. Productbeschikbaarheid ziet hij niet als een grote bedreiging. "We hebben hier een groot telersnetwerk. Als je voor marktgerichte prijzen inkoopt en een goede service levert, dan is er genoeg fruit te koop. Ik zie nog volop groeimogelijkheden."

Voor het hardfruit is het Afrikaanse continent goed voor zo'n 35% van de afzet van Caracal Fruit Trading. "Landen als Senegal, Ivoorkust, Ghana en Nigeria weten het Zuid-Afrikaanse hardfruit goed te waarderen. Met name de Golden Delicious kunnen we er goed verkopen. Verder exporteren we veel hardfruit naar landen als India, China, Indonesië, Singapore en Maleisië", aldus de Zuid-Afrikaanse exporteur. Vooral op de Indiase markt verwacht hij de nodige groei. "Momenteel rijden er volop importeurs uit India in Zuid-Afrika rond om fruit te kopen. Met name de rode variëteiten zijn op die markt erg geliefd. En, wat ook niet onbelangrijk is, je kunt er ook goed je minder populaire maten kwijt."

India belangrijke afzetmarkt
Voor het citrus is Europa een belangrijke afzetmarkt, maar zet het ook veel product af in landen als India en Bangladesh. "Feitelijk bedienen we alle afzetmarkten buiten de Verenigde Staten", aldus Marcel. "Met de groep hebben we ook een sterke positie in Egyptisch citrus en dat is een mooie combinatie met het Zuid-Afrikaanse citruspakket", aldus de exporteur. Kwaliteitsverschillen tussen de twee herkomsten zijn volgens hem minimaal. "Egyptisch citrus is vaak goed van kleur, maar Zuid-Afrika heeft ook fantastische Valencia's."

Voor Zuid-Afrikaanse Navels verloopt de afzet vaak lastiger. "Deze clashen vaak met het eind van het Egyptische Valencia-seizoen en daarin zit toch een prijsverschil. Wel doen bijvoorbeeld de Cambria en Witkrans-Navel het erg goed in het Midden- en Verre Oosten", vertelt Marcel. Aan het biologische citrus waagt de exporteur zich niet. "Je ziet met bio-citrus vaak de nodige waste aan de zijde van de afnemer, waardoor er een prijsverschil nodig is, wat nog niet wordt betaald."

"Het easy peelerseizoen is vorig jaar erg goed verlopen met goede prijzen. De afzet van de sinaasappelen verliep uitdagender. De export naar de EU verliep al niet zoals iedereen had verwacht en ook het Midden-Oosten presteerde niet als verwacht, die export was lastig tot het einde toe. Maar goed, ieder jaar staat weer op zichzelf. Het ziet ernaar uit dat de Spaanse oogst dit jaar eerder zal eindigen, dus de verwachtingen zijn weer hooggespannen." Positief voor de Zuid-Afrikaanse industrie is volgens de exporteur dat vanuit Oost-Europa steeds meer klanten die voorheen hun citrus in Zuid-Amerika kochten, nu zich steeds meer op Zuid-Afrika richten. "Verder zien we dat de Zuid-Amerikaanse landen zich steeds meer op de Verenigde Staten richten, dus daar hebben we veel minder last van."

Synergie met andere leden van de groep
Geheel in lijn met de andere leden van de groep - Jaguar in Europa, Leopard in China, Pantera in Egypte en Otorongo in Zuid-Amerika - is de naam van Caracal verleent aan het katachtige dier dat voorkomt in heel Afrika, het Arabische schiereiland, het Midden-Oosten, centraal en zuidwest-Azië tot in India, niet geheel toevallig belangrijke afzetmarkten van het Zuid-Afrikaanse bedrijf. Volgens Marcel valt er veel synergie te behalen tussen de leden van de groep. "Zo heb ik een klant uit Maleisië geïntroduceerd bij ons bedrijf in Zuid-Amerika, die doen nu ook volop zaken in blauwe bessen. Voor de klant is dat ideaal. Zij kunnen met één telefoontje een breed pakket kopen vanuit verschillende landen."

Plannen voor uitbreiding naar andere producten heeft bij Caracal Fruit Trading voorlopig geen prioriteit. "Met blauwe bessen hebben we in Zuid-Amerika een goede positie, maar hier in Zuid-Afrika hebben we nog geen plannen in deze productgroep. De avocado is hier 'the new kid on the block', maar wij hebben zelf hier nog geen stappen ingezet. Voorlopig kunnen we met citrus en hardfruit dan ook onze lol op. We met Caracal Fruit Trading nog maar vijf jaar bezig en laten jaar op jaar een mooie groei zien. De komende twee, drie jaar willen we het huidige volume verdubbelen", besluit Marcel.

Voor meer informatie:
Marcel Blignaut
Caracal Fruit Trading
[email protected]
www.jaguarthefreshcompany.com