Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joël Roks, Streekwinkel Roks, blaast oude wijsheid nieuw leven in

"Alle zeilen bijzetten om je bedrijf te laten floreren"

Sinds de coronapandemie hebben boerderijwinkels zoals Roks Streekwinkel de wind in de zeilen, maar dat betekent niet dat groei vanzelf gaat. "Het is hard werken en je moet alle zeilen bijzetten om je winkel te laten floreren," vertelt Joël Roks, eigenaar van de streekwinkel in Fijnaart en Fruitbedrijf Roks. Dan is het fijn als je niet zelf telkens het wiel uit hoeft te vinden. Joël waardeert de steun van Postuma AGF. "Zij helpen ons niet alleen met leveringen, maar ook met kansen om als ondernemer te groeien."

Een voorbeeld daarvan was het aanbod mee te lopen met een seminar van Enzo Cassaro, de man achter de succesvolle Vershal Boontjes. Het leverde niet alleen inspiratie en energie op. Ook een oude wijsheid van zijn vader kreeg een nieuwe waarde en werd een praktische troef.

Een winkel vol streken
De wortels van Roks Streekwinkel gaan diep. Joël nam in 2003 het bedrijf over van zijn ouders, die naast het fruitbedrijf een kleine boerderijwinkel runden, vooral gericht om het eigen fruit te verkopen. Toen zijn ouders wegvielen, stond Joël voor de keuze: stoppen of doorgaan met de winkel. "We hadden een leuke aanloop, maar wilden meer. Daarom bezochten we allerlei fruitbedrijven die ook een winkel erbij deden om de mogelijkheden te onderzoeken zoals automaten. Uiteindelijk hebben we besloten om verder te investeren in de winkel en onze focus te verbreden," vertelt hij. In 2010 werd de keuze definitief om de winkel te professionaliseren en uit te breiden tot een winkel vol streekproducten. Sindsdien biedt Roks Streekwinkel niet alleen lokaal geteeld fruit, maar ook streekproducten en een unieke winkelervaring. "Het fruitbedrijf en de winkel zijn nu twee volwaardige bedrijven waarbij de boomgaard het decor van de winkel is geworden. Dat maakt ons speciaal," aldus Joël.

Seminars zijn eyeopener
Joël zoekt continu naar manieren om de winkel verder te verbeteren en werkt sinds corona samen met medevennoot Ilse van Adrichem. Toen Postuma AGF de seminars van Enzo Cassaro onder de aandacht bracht, besloot hij mee te doen. "Eerlijk gezegd was ik in het begin wat sceptisch," geeft hij toe. "Want wat kon zo'n seminar ons nog leren? Maar toen ik zag hoe enthousiast Enzo zijn verhaal bracht, raakte ik geïnspireerd. Zijn visie op klantbeleving en ondernemerschap is echt een eyeopener."

Een belangrijke les uit de seminars was het belang van klantbeleving. Een simpele tip, zoals 'Heeft u klachten, vertel het ons. Bent u tevreden, vertel het anderen,' inspireerde Joël om dit op de kassabon te zetten. "Het was iets dat bij mijn ouders al op de kast stond en in de vergetelheid was geraakt. Door het op de kassabon te zetten voelen klanten zich hierdoor gezien en gehoord. Dat doet wat met hun loyaliteit."

De sessies van Enzo zijn niet alleen informatief, maar ook motiverend. Intern bracht het seminar een frisse wind. "Het enthousiasme van Enzo werkt aanstekelijk. Je komt vol energie en ideeën terug. Samen met mijn team ben ik nog bewuster gaan nadenken over wat we kunnen verbeteren. Klantbeleving staat nu nóg centraler."
Een andere aanpassing is dat social media nu een grotere rol speelt in de communicatie met klanten. "We posten regelmatig filmpjes over wat er in de boomgaard gebeurt en delen onze aanbiedingen. Dat trekt klanten en versterkt de band met onze winkel," vertelt Joël.

Klanten blij maken
Joel ziet dat de aanpassingen vruchten afwerpen. Hoewel de boerderijwinkels de wind in de rug hebben, vraagt succesvol zijn veel inzet van een ondernemer. De winkel moet een plek zijn waar klanten zich welkom en gewaardeerd voelen. "Klanten moeten blij zijn als ze je erf aflopen. We willen niet alleen producten verkopen, maar hen ook een fijne ervaring bieden. Dat is waar onze kracht ligt", besluit Joël.

Nieuw seminars Enzo gaat eind januari van start
Het seminars van Enzo Cassaro: Leer van het succes van Vershal Boontjes start op 20 januari en bestaat uit 5 avonden. Voor klanten van Postuma AGF en leden van AVN is deelname gratis. Klik hier voor meer informatie, data en om in te schrijven.

Voor meer informatie:
Roks Streekwinkel
Blaaksedijk 14a
4793 RN Fijnaart
Tel.: 0168 462946
[email protected]
www.roksstreekwinkel.nl