De wereldwijde vraag naar verse ananas blijft stabiel. Tegelijk wint de afzet van sap en diepvriesproducten aan terrein. "Ananas is een veelzijdig product dat sinaasappelen en appelen in sappen kan vervangen. Dat betekent wel minder verse ananas voor export", legt Jorge Sánchez uit, directeur van Nicoverde, een ananasexporteur uit Costa Rica.
De sector heeft te maken met uitdagingen zoals extreem weer, schommelende wisselkoersen en stijgende logistieke kosten, mede door de eisen rond CO₂-uitstoot. "We moeten ons elk jaar aanpassen, niet alleen aan het weer, maar ook aan toenemende kosten en nieuwe regels, zoals de Europese Green Deal", voegt Sánchez toe.
Met een jaarlijkse export van 1.400 containers van de MD2-ananas en de recent toegevoegde avocado's en papaja's, richt Nicoverde zich vooral op de Europese markt. Die vertegenwoordigt 95% van de omzet van het bedrijf. "Wat Costa Rica teelt, wordt meteen verkocht. Als we meer hadden, zouden we nog meer verkopen", aldus Sánchez.
De Amerikaanse markt laat een positieve prijsontwikkeling zien, met stijgingen tot 30% in de tweede helft van 2024. Voor 2025 wordt een verdere prijsstijging van 10% tot 15% verwacht. In Europa blijft de vraag hoog, maar zijn de prijzen minder dynamisch. "We oogsten jaarrond, maar extreem weer, zoals teveel zon of regen, maakt het lastig om de volumes te plannen", vertelt Sánchez.
Onder het merk Boruka gaat Nicoverde voedingssupplementen, zoals bromelaïne en papaïne, gemaakt van restmateriaal van ananas, op de markt brengen, maar ook natuurlijke cosmetische oliën van avocado. De export van deze producten start in maart 2025. "Door in te zetten op circulaire economie beperken we de verspilling van natuurlijke grondstoffen", legt Sánchez uit.
Sinds 2020 voldoet Nicoverde aan strenge duurzaamheidseisen, zoals het uitbannen van wegwerpplastic en het behalen van een Carbon Neutral Plus-certificering. "Deze maatregelen zijn essentieel om concurrerend te blijven in markten zoals Europa, maar verhogen wel de operationele kosten. Duurzaamheid is geen keuze, maar vraagt extra inzet en middelen", zegt Sánchez.
In 2024 ontving Nicoverde de prijs voor beste agrarische exporteur van het jaar van de Kamer van Exporteurs van Costa Rica (Cadexco). Deze erkenning waardeert het leiderschap van het bedrijf in duurzame ananasteelt en de focus op innovatie. "Het is een eer, maar vooral een bevestiging van het harde werk van ons hele team om kwaliteit en duurzaamheid te leveren", besluit Sánchez.
Voor meer informatie:
Jorge Sánchez
Nicoverde SA
Tel: +506 4001 4612 (Costa Rica)
Tel: +506 8935 3709
[email protected]
www.nicofrutta.it/es