Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote zorgen over de terugroepactie blauwe bessen van Albert Heijn

Na de waarschuwing van Albert Heijn over de mogelijk besmette diepvries-blauwe bessen met hepatitis A, blijven de gevolgen voor consumenten en de supermarktketen zich opstapelen. De terugroepactie, die zich richt op de 1 kilogram zakken met blauwe bessen met houdbaarheidsdata tot 14 april 2026, heeft inmiddels al duizenden klanten bereikt. Mensen die de bessen hebben gekocht willen niet alleen hun geld terug, maar stellen ook vragen over de gevolgen van de besmetting en of er compensatie komt voor bijkomende kosten.

Niet alleen het aankoopbedrag
Albert Heijn biedt klanten de mogelijkheid om de besmette zakken terug te brengen en hun geld terug te krijgen, maar voor veel consumenten is het financiële verlies groter dan dat alleen, schrijft AD. Elise Groene uit Barendrecht, die zelf besmet raakte, geeft aan dat de kosten voor haar hoger uitvielen dan het aankoopbedrag van de bessen. Zoals zij ervoer, zijn er meer bijkomende kosten: "Het eigen risico van mijn zorgverzekering is meteen opgemaakt, en dan zijn er ook nog de kosten van medicatie, parkeerkosten voor ziekenhuisbezoeken, en de dagen dat je niet kunt werken." Voor mensen die ziek worden van een voedselbesmetting is de impact dan ook groter dan enkel het bedrag dat voor het product zelf is betaald.

Onderwijl krijgt Albert Heijn veel kritiek vanwege de manier waarop het de terugroepactie van blauwe bessen heeft gecommuniceerd, meldt de krant. Klanten uiten boosheid over het gebrek aan duidelijke waarschuwingen via de app of e-mail, en over de koele, onpersoonlijke toon van het bericht. Crisisexperts wijzen op het gebrek aan empathie en praktische informatie voor klanten, zoals symptomen van hepatitis A. Albert Heijn heeft erkend dat de communicatie niet optimaal was en belooft verbeteringen. De supermarkt benadrukt wel dat klanten via e-mail en andere kanalen zijn geïnformeerd, maar dat er technische vertragingen waren bij de app-waarschuwing.

Schadevergoeding: Wat zijn de rechten van consumenten?
RTL meldt dat inmiddels zeker tien mensen zich bij Albert Heijn gemeld hebben omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen. Volgens advocaat Mark Visser kunnen consumenten die door de besmette bessen hepatitis A oplopen, mogelijk een schadeclaim indienen bij Albert Heijn. Dit geldt vooral als ze bewijs kunnen leveren dat ze het product hebben gekocht en door de bessen besmet zijn geraakt. Dit bewijs kan in de vorm van aankoopbewijzen of het product zelf zijn, zolang de besmetting officieel door een arts is vastgesteld. Visser benadrukt dat consumenten mogen verwachten dat het eten dat zij kopen veilig is, en dat Albert Heijn verantwoordelijk kan worden gehouden voor de gevolgen van deze besmetting.

Terugroepactie ook in België
De besmette bessen hebben ook in België tot zorgen geleid, bericht de Belgische krant De Morgen. Albert Heijn en het Federaal Voedselagentschap (FAVV) roepen de producten hier eveneens terug. Hoewel er voorlopig geen gevallen in België zijn gemeld, wordt er wel rekening gehouden met mogelijke besmettingen, aangezien de ziekte vaak niet direct wordt opgemerkt, afhankelijk van de weerstand van het individu.

Toename van zorgen over buitenlandse producten
Deze situatie roept bredere zorgen op over de veiligheid van voedsel uit buitenlandse productie, vooral als het gaat om bevroren producten die via meerdere tussenpersonen worden verhandeld, volgens NU.nl. De blauwe bessen in kwestie kwamen uit Polen. Hoewel de besmetting via een interne bron, zoals een medewerker of besmet water, waarschijnlijk is, blijven consumenten zich afvragen hoe goed de voedselveiligheid in de productieketen wordt gecontroleerd. "Het lijkt wel of het steeds erger wordt met de voedselindustrie en buitenlandse producten", aldus een consument die zich zorgen maakt over de gevolgen van besmettingen. "Gelukkig komt het vaak goed dankzij ons immuunsysteem en maagzuur, maar het is verontrustend hoe vaak het voorkomt."

RIVM: Geen reden tot paniek, maar voorzichtigheid geboden
Volgens Eelco Franz, hoofdonderzoeker van het RIVM, is er geen directe reden tot paniek voor iedereen die de blauwe bessen heeft gegeten. De meeste mensen zullen de infectie zonder al te veel klachten doorstaan. Symptomen als koorts, gele huid of oogwit (geelzucht), donkere urine en kleurloze ontlasting kunnen duiden op een hepatitis A-infectie. Maar Franz waarschuwt dat bij verergering van symptomen het belangrijk is om contact op te nemen met de huisarts en te vermelden dat de bessen zijn gegeten.

Er is echter een blijvend risico voor ouderen of mensen met een onderliggende aandoening aanwezig, en dus is het belangrijk om waakzaam te zijn en de medische adviezen op te volgen.

Publicatiedatum: