Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben McLeod - Mr Apple

"Posy is een mooie appel om het seizoen mee af te trappen"

Nieuw-Zeeland heeft twee grote appelteeltgebieden, Hawkes Bay op het Noordereiland en Nelson op het Zuidereiland, die samen goed zijn voor ongeveer 88% van de teelt. De rest is verspreid over Otago, Gisborne, Waikato en Wairarapa.

De Nieuw-Zeelandse appelsector lijkt zich goed te hebben hersteld van een paar zware jaren met slecht weer en de cycloon Gabrielle die grote verwoestingen aanrichtte net toen het appelseizoen van 2023 begon.

Mr Apple is een van de grootste appeltelers in Nieuw-Zeeland. Ben McLeod, Global Sales and Marketing Manager, zegt dat ze erg tevreden zijn met de oogst van 2024, die is geplukt, verpakt, verscheept en over de hele wereld op de markt is gebracht. "Na de gevolgen van de cycloon Gabrielle in 2023 was het verheugend om te zien dat de oogst in 2024 weer opleefde. Dit was een broodnodige stimulans voor het Mr Apple team en onze telers.

"De uitstekende kwaliteit en houdbaarheid van het Mr Apple-fruit is het resultaat van de inzet en het harde werk van onze teams in de boomgaarden, die ervoor zorgen dat het fruit op het optimale moment wordt geoogst. Daarnaast beschikken we over efficiënte koelopslag en -capaciteit, waardoor ons team de consument een betere appel kan leveren.

Mr Apple volgde de trend van voorgaande seizoenen, waarbij het merendeel van het fruit in september werd verscheept en enkele retailprogramma's tot in oktober werden verkocht, voordat het seizoen op het noordelijk halfrond begon."

"Met meer dan 13 variëteiten in 40 landen heeft elke markt bijgedragen aan de verkoop van ons fruit. Nu de meeste economieën zich nog herstellen van de gevolgen van Covid, helpt onze strategie om de verkoop geografisch te spreiden, het risico te verkleinen. We richten ons op zo'n 10 markten, waar we nauw samenwerken met onze klanten aan verkoop- en marketingprogramma's. In deze landen werken we samen met onze partners aan consistente en stabiele programma's voor het hele jaar, zodat we de markt niet overspoelen en niet te snel uitverkocht raken. Dit helpt ons om de vraag van het seizoen in balans te houden in samenwerking met onze klanten. Degenen met wie we nauw samenwerken, zijn goed in het omgaan met de uitdagingen van het seizoen, en de marketingondersteuning die we bieden, helpt bij het behoud van verkoopmomentum."

De IP-rassen
Posy en Dazzle zijn opvallende appelen voor Mr Apple en Ben is tevreden over de prestaties van beide rassen. "Posy is super vroeg en super zoet en een geweldige appel om het seizoen mee te beginnen voor Mr Apple. Dazzle staat bekend als 'de crunch van Nieuw-Zeeland' en houdt die knapperigheid het hele seizoen vast. We zijn blij met de vooruitgang in de boomgaarden, bij het verpakken en in de markten waar veel aandacht is besteed aan de marketing van Dazzle om consumenten bewuster te maken. We krijgen veel succes bij consumenten die Dazzle herkennen en het associëren met "Crunch" en met het leiden van een actieve en gezonde levensstijl. Via ons dochterbedrijf "Fruit Craft" ontwikkelen en testen we nieuwe variëteiten en hopelijk hebben we in de niet al te verre toekomst iets nieuws en spannends om op de markt te brengen."

Volumes en markten
"Bij elke nieuwe variëteit is het belangrijk dat we de vraag naast het aanbod laten groeien. Daar zijn we ons terdege van bewust en we zijn tevreden met de prognoses voor Posy en Dazzle voor de komende 2-3 jaar. Posy heeft een beperkt volume en is daarom voornamelijk gericht op de Aziatische markten. Dazzle's smaakprofiel en bewaarbaarheid betekenen dat het meerdere markten wereldwijd kan overstijgen en dat is erg spannend nu we kijken naar nieuwe mogelijkheden om het merk Dazzle te promoten en te laten groeien."

Traditionele appelen
"Royal Gala is een belangrijke appelsoort, die vrijwel overal ter wereld wordt verkocht. Mr Apple en Nieuw-Zeeland hebben een sterke reputatie op het gebied van constante kwaliteit, kleur en uitstekende bewaarbaarheid. Granny Smith is meer een product voor de foodservice, waar we in Azië veel vraag naar hebben."

2025 seizoen
"De uitstekende warme groeiomstandigheden in het voorjaar hebben ervoor gezorgd dat de oogst 5 tot 7 dagen eerder zal zijn dan vorig seizoen. We hebben een paar koele nachten gehad in de zomer, wat geweldig is voor de kleurontwikkeling, en met het juiste neerslagniveau verwachten we goede fruitgroottes. Dit alles is ongelooflijk positief nieuws vanuit een teeltperspectief. De oogst van vroege variëteiten, zoals Posy, zal hier in Hawkes Bay rond week 4/5 beginnen.

Traditioneel hebben we aan het begin van elk seizoen een sterke vraag, dus we zullen kijken hoe goed de voorraden in onze belangrijkste markten liggen zodra het product begint aan te komen. Met Chinees Nieuwjaar in aantocht, biedt dit normaal gesproken goed inzicht in de Aziatische markten en het vertrouwen dat daar leeft. De klanten waarmee we werken in onze belangrijkste markten zijn optimistisch. De afgelopen jaren waren een achtbaan, maar we hebben nauw samengewerkt om onze merken op te bouwen en hun verkoop op de markt te ondersteunen. Met onze bewezen staat van dienst hebben ze vertrouwen in ons aanbod en in onze samenwerking."

Voor meer informatie:
Ben McLeod
Mr Apple
[email protected]
www.mrapple.com