Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De Banzzaï mandarijn zal snel een topper worden"

In de groente- en fruitafdeling van Leclerc in Drumettaz (Auvergne-Rhône-Alpes) prijkt de nieuwste aanwinst binnen de citrusfamilie: de Banzzaï mandarijn. Deze bijzondere vrucht, die naast klassiekers als de Newhall sinaasappel en de Siciliaanse rode mandarijn prijkt, is ongeveer zo groot als een sinaasappel. De Banzzaï is het resultaat van jarenlange kruisingen tussen een Satsuma, een pomelo en een sinaasappel. Hoewel deze mandarijn in de jaren 70 in Japan is ontwikkeld, wordt hij tegenwoordig ook geteeld door het Spaanse AM Fresh (Genesis Innovation) in de regio Valencia. Sinds zijn introductie op de Europese markt in 2020 is hij echter nog vrij onbekend bij consumenten.


© E.Leclerc Drumettaz

Een visueel aantrekkelijke en smaakvolle mandarijn
De Banzzaï mandarijn ligt sinds begin januari in de schappen. "Dit is het eerste jaar dat ik dit fruit aanbied", zegt Benjamin Genovese, een enthousiaste vakman die continu op zoek is naar bijzondere producten om zijn groente- en fruitafdeling te vernieuwen. "Veel winkels blijven vasthouden aan de klassieke citrussoorten. Ik probeer altijd producten te vinden die opvallen, en de Banzzaï trekt niet alleen de aandacht door zijn uiterlijk, maar smaakt ook uitstekend."

Waar sommige citrusvruchten tijdens het seizoen kunnen teleurstellen door wisselende kwaliteit, blijkt de Banzzaï een uitzondering te zijn. "Met zijn hoge suikergehalte, sappigheid – ideaal om sap van te maken – en het gemak waarmee hij te schillen is, slaat hij goed aan bij consumenten." De Banzzaï heeft in 2020 zelfs de Superior Taste Award van het International Taste Institute (iTQi) gewonnen.

"De feedback van klanten is alleen maar positief. Ze zijn blij verrast met een nieuwe fruitsoort, vooral omdat ze niet meteen kunnen bepalen of het nu een mandarijn, een clementine of een sinaasappel is. Hoe meer mensen proeven, hoe beter hij verkoopt. Ik ben ervan overtuigd dat de Banzzaï snel een vaste plek in het assortiment zal krijgen."

Consumenten willen betalen voor iets nieuws
Hoewel consumenten in deze tijd van inflatie steeds prijsbewuster zijn, blijkt dat unieke en kwalitatief hoogwaardige producten nog steeds populair zijn. "Klanten letten zeker op de prijs, maar als het om iets nieuws en bijzonders gaat, nemen ze dat voor lief. Afgelopen zomer hebben we bijvoorbeeld druiven met aardbeien- en suikerspinsmaak verkocht. Ondanks de hogere prijzen verkochten deze producten uitstekend. Klanten willen zichzelf verwennen en vinden het belangrijk dat ze waar voor hun geld krijgen."

Tijdens de feestdagen koos Benjamin Genovese voor een exotische aanpak met zeldzame vruchten zoals salak (ook wel 'slangenfruit', afkomstig uit Zuidoost-Azië) en longan (ook bekend als 'drakenoog'). Ondanks de hoge prijzen waren de verkoopcijfers goed. "De Banzzaï mandarijn is wat dat betreft een prima middenweg, omdat hij toegankelijker is qua prijs. Ik verkoop hem nu voor €3,95 per kilo, wat duurder is dan de Portugese clementines met blad en Clemenvilla, maar gelijk aan de bloedmandarijnen en Orri."


Salak, longan en pain de sucre ananas

"Innoveren is onze taak"
"In elke seizoen probeer ik uitzonderlijke producten te vinden, omdat ons werk draait om vernieuwen, risico's nemen en verrassingen bieden", legt Benjamin uit. "Ik wil producten die klanten prikkelen en uitdagen. Groenten en fruit verkopen is niet zo moeilijk, de uitdaging is om mensen aan te trekken die normaal weinig of geen groenten en fruit eten."

Om deze klanten te overtuigen, zet hij sterk in op presentatie en proeverijen. "Ik geef elk nieuw product een prominente plek, bijvoorbeeld op de kop van een schap of met extra ruimte in het assortiment. Ik wil dat klanten mijn afdeling binnenlopen uit nieuwsgierigheid. Voor nieuwe producten zijn proeverijen cruciaal: als het product kwalitatief goed is, komen klanten vanzelf terug."



Voor meer informatie:
E.Leclerc Drumettaz
214, Chemin De La Boisiere
73420 Drumettaz (Frankrijk)
Tel: +33 (0)4 79 35 75 75