Het is een buitengewoon seizoen geweest voor de Italiaanse druiven, dankzij rassenvernieuwing en een effectieve marketingstrategie. "2024 was een fenomenaal jaar. Echt ongezien. Zelfs mijn vader kan zich niet zo'n seizoen voor de geest halen", zegt Oronzo Diomede, voorzitter en commercieel directeur van de Zuid-Italiaanse telersorganisatie Puglia&Natura. Volgens Diomede was de kwaliteit uitzonderlijk, lagen de verkoopprijzen boven het gemiddelde, was er minder Italiaans product op de markt en liep ook de import vertraging op. Het aanbod was kleiner dan in voorgaande jaren.
Druiven van Puglia&Natura op een Britse groothandelsmarkt
Hij benadrukt ook de overgang naar nieuwe druivenrassen in de sector. "Veel telers stappen over van druiven met pit en traditionele pitloze rassen, zoals Regal en Crimson, naar nieuwe pitloze variëteiten die beter presteren qua kwaliteit en opbrengst. Maar zo'n verandering kost natuurlijk tijd. Het duurt zeker twee tot drie jaar voordat de productie op peil is", legt hij uit. Ondanks een tijdelijke dip in het aanbod is deze overgang volgens hem noodzakelijk.
Hoewel het seizoen uitzonderlijk goed was, bleef de vraag van vaste klanten vergelijkbaar met voorgaande jaren. Wel trok het product nieuwe kopers aan, vooral handelaren die eerder uit Spanje betrokken. Dit toont aan dat Italiaanse druiven steeds aantrekkelijker worden, mede door zorgen over de kwaliteit van de Spaanse druiven na extreme weersomstandigheden, zoals de Dana eind oktober.
Oronzo en Martino Diomede, respectievelijk voorzitter en verantwoordelijke voor de Duitse markt
Naast druiven begon Puglia&Natura eind 2024 met de afzet van Italiaans citrus, zoals citroenen, sinaasappelen en clementines. Dit fruit werd goed ontvangen. "We hebben goed werk geleverd en verwachten hiermee door te gaan in 2025", zegt Diomede. Het bedrijf werkt aan een bredere productmix, met kersen, abrikozen en citrus naast druiven als hoofdmoot.
Een belangrijke succesfactor is de inzet van de merken Agrilodi en Puglia&Natura, die garant staan voor hoge kwaliteit. "Een sterk merk helpt om klantloyaliteit te verankeren", aldus Diomede.
Ook in de maand januari levert het bedrijf nog citrus. Vanaf mei start het abrikozen- en kersenseizoen, gevolgd door druiven. Van februari tot en met april kan de organisatie zich dus richten op de voorbereiding van het nieuwe seizoen.
Fruit Logistica
"Ons hoofddoel in Berlijn is om onze druiven te promoten", zegt Diomede. "Late Pearl en Kelly waren dit jaar bijzonder succesvol, vooral aan het eind van het seizoen. Dankzij deze rassen hebben we nieuwe supermarkten en verkoopkanalen kunnen bereiken."
Links: Kelly druiven; rechts: Late Pearl druiven
Late Pearl is populair vanwege zijn hoge suikergehalte in Zuid-Italië (17-18 graden Brix, oplopend tot 19-21), dat bereikt wordt van half augustus tot begin december. Kelly blinkt uit in bewaarkwaliteit, waardoor de vraag tijdens de feestdagen kon worden bediend.
Puglia&Natura vind je op de Fruit Logistica in hal 4.2, stand D-18.
Voor meer informatie:
Oronzo Diomede (voorzitter)
Op Puglia&Natura
P.zza delle Regioni, 4
70018 Rutigliano (BA) – Italië
Tel: +39 340 2203352
diomedeoronzo94@pugliaenatura.it
op@pugliaenatura.it
www.pugliaenatura.it