Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peru past zich aan aan milieubewuste Duitse markt

Duitsland is de grootste economie van Europa en een van de belangrijkste bestemmingen voor Peruaanse tuinbouwproducten. Met een milieubewuste bevolking en een groeiende vraag naar verse en biologische producten, biedt deze markt kansen voor Peruaanse exporteurs. Echter, het brengt ook belangrijke uitdagingen met zich mee.

"88% van de Duitse consumenten heeft duurzaamheid in gedachten", zegt Eric García, commercieel adviseur van Promperú in Duitsland. "Deze trend heeft geleid tot een groeiende voorkeur voor lokale producten met een lagere CO2-voetafdruk."

Duitsland is de grootste importeur van fruit in Europa, met ongeveer 20% van de totale import in de regio. De meest gevraagde producten uit Peru zijn bananen, avocado's, druiven, blauwe bessen en mango's.

"De Duitse markt kenmerkt zich door stabiliteit en een rationele benadering, waarbij kwaliteit en duurzaamheid voorrang krijgen boven voorbijgaande trends die vaak in andere markten, zoals de Aziatische, overheersen", legt García uit. "Dit betekent dat, wanneer een product zich eenmaal heeft gevestigd, de consumptie stabiel blijft."

"Een van de snelst groeiende segmenten is dat van biologische producten, die al 7% van het totale verse aanbod in Duitsland vertegenwoordigen, wat een van de hoogste niveaus wereldwijd is, en Peru heeft enkele voordelen om in dit segment te concurreren. We hebben een grote kracht in de biologische teelt en onze geografische omstandigheden verminderen de behoefte aan gewasbeschermingsmiddelen, wat certificering vergemakkelijkt", verduidelijkt hij.

"Ondanks het potentieel ondervinden Peruaanse exporteurs moeilijkheden om zich te vestigen op de Duitse markt. Een van de belangrijkste obstakels is de inflatie na de pandemie, die de koopkracht van de consumenten heeft verminderd en een voorkeur heeft gecreëerd voor meer betaalbare producten", geeft García aan.

Bovendien blijven de certificeringseisen toenemen. "Naast de Europese regelgeving hebben de retailers hun eigen eisen. Voldoen aan de standaarden van GlobalGAP, IFS en SMETA is niet alleen een vereiste, het is een plicht", benadrukt García.

"Om de concurrentiekracht van Peruaanse exporteurs te versterken heeft Promperú twee belangrijke strategieën ontwikkeld: training en toegang tot marktinformatie", vervolgt hij.

"We houden exporteurs op de hoogte van trends, prijzen en strategieën van de concurrentie en nemen persoonlijk deel aan belangrijke evenementen in de sector. Want hoewel ons aanbod niet het hele jaar door aanwezig is, moeten we als Promperú altijd op de radar van kopers staan", legt García uit. "Daarom nemen we deel aan beurzen en zakelijke bijeenkomsten in Europa, zoals de Fruit Attraction in Madrid of de Fruit Logistica en de Biofach, beide in Duitsland. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten zoals Expo Perú Norte en Expo Perú Sur, waar we proberen Peruaanse telers te verbinden met internationale kopers."

"De ramingen voor dit jaar geven aan dat de Peruaanse export naar Duitsland met 5% tot 10% zou kunnen dalen, maar met een toename van de waarde vanwege de stijgende prijzen, geschat op ongeveer 20%", besluit García.

Voor meer informatie:
Eric García
Promperú Alemania
Tel: +49 162 2676303 (Duitsland)
egarciag@promperu.gob.pe
https://promperu.de/