Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kersen pas na Chinees Nieuwjaar op de markt

Vastgelopen schip veroorzaakt crisis voor Chileense kersensector

Telers en exporteurs in Chili beschrijven de situatie als een "grote crisis" voor hun sector, aangezien meer dan 1.300 containers met ongeveer 5 miljoen dozen kersen op het vertraagde schip Maersk Saltaro staan. Volgens Chileense en Chinese sectorexperts hadden deze kersen tussen $60 en $130 miljoen kunnen opbrengen op de Chinese markt als ze allemaal vóór de kritieke verkoopperiode van Chinees Nieuwjaar waren aangekomen. Het schip zal nu op 6 februari zijn grootste markt in China bereiken. Deze grote vertraging in combinatie met 51% hogere exportvolumes van kersen uit Chili naar China heeft een ongekende crisis veroorzaakt voor de Chileense kersensector.

Een van de Maersk Cherry Express schepen met Chileense kersen aan het begin van het seizoen 2024/25

Luis Ahumada, directeur van Grupo Los Olmos en uitvoerend directeur van Exportadora Los Olmos, een groot bedrijf dat Chileense kersen en ander fruit teelt en exporteert: "We moeten realistisch zijn: de veranderingen in de kersensector werden al minstens drie jaar verwacht. Het was niet vol te houden om oneindig te blijven groeien, vooral als we bijna afhankelijk zijn van één enkele markt. Kersen waren tot vorig seizoen een uitzonderlijke activiteit en hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de Chileense fruitsector – iets wat ongekend is in de wereldwijde tuinbouwgeschiedenis. Deze aanpassingen in volume en kwaliteit zijn normaal en maken deel uit van de cyclus. Kersen zullen voor Chileense telers nog vele jaren winstgevend blijven."

Ahumada ging verder over het recente incident met het vastgelopen schip: "Hoewel het zeldzaam is, kunnen dergelijke situaties zich voordoen. Het schip vervoerde 1.318 containers, goed voor bijna 5 miljoen dozen kersen – een enorm volume. De sector wacht nu op een eerlijke compensatie van Maersk, een van de grootste rederijen ter wereld. Het is van cruciaal belang dat zij het defect aanpakken. Dit incident benadrukt het belang van veerkracht en aanpassingsvermogen in een dynamische sector als de onze."

Vanwege de gevoeligheid van de situatie en de potentiële verliezen van miljoenen dollars, wilden veel gecontacteerde personen en woordvoerders van bedrijven anoniem blijven. Een grote Chileense exporteur met meerdere containers op het vastgelopen schip gaf aan dat de crisis op het schip een grote zorg is. "Ik heb een aantal containers op de boot en heb al contact gehad met de verzekeringsmaatschappij. We zullen zien hoe het afloopt. Ik heb gehoord dat de Chinese kopers een paar dagen vakantie zullen nemen, maar daarna weer aan het werk gaan. Er moet nog veel fruit verkocht worden."

De situatie wordt verder bemoeilijkt door de jaarlijkse interne verplaatsing van honderden miljoenen Chinezen die naar hun thuissteden reizen om familie te bezoeken voor het Chinese Nieuwjaar. Het is nog onzeker of er voldoende klanten op de markten zullen zijn om de kersen te kopen zodra ze arriveren. "Na Chinees Nieuwjaar is de verkoop vaak trager, met kortingen en andere uitdagingen," aldus een insider. "We moeten afwachten of de klanten terugkomen om het fruit te kopen."

Een andere grote Chileense exporteur zei: "Het is een zeer moeilijk seizoen, omdat we 51% meer fruit hebben, wat een enorme uitdaging is. Daarnaast komen er ook late kersen uit het zuiden van het land. Dit fruit is zoet en smakelijk, maar het komt pas na Chinees Nieuwjaar. Werken in de fruitsector is altijd een uitdaging, en dit zal niet de laatste zijn."

Een Chinese importeur merkte op: "De meeste sectoren worden getroffen. Dat schip is een van de grootste van het seizoen, dus het is echt een grote ramp. Dit jaar, met lagere kersenprijzen dan vorig seizoen, denk ik dat de marktwaarde in China tussen de $60 miljoen en $130 miljoen zou kunnen liggen, met een gemiddelde van ongeveer $100 miljoen."

Voor meer informatie:
Luis Ahumada
Exportadora Los Olmos
Tel: +569 9 8855242
lahumada@losolmos.cl
www.grupolosolmos.cl/exportadora/