Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Teboza viert 80-jarig jubileum

"We gaan naar acht maanden van het jaar eigen aspergeteelt in 2026"

Tholen - Mei 1945 was voor de familie Teeuwen niet alleen de maand van de bevrijding, maar ook het moment van de start van het tuinbouwbedrijf op Zandberg 15 in Helden. De laatste 25 jaar ligt de focus van het 80-jarige bedrijf volledig op asperges, maar daar ging een periode van vee, fruit en tal van vollegrondsgroenten, waaronder asperges aan vooraf. Dit jaar viert Teboza het hele jaar haar jubileum. Directeur Will Teeuwen, vertegenwoordiger van de derde generatie, blikt in dit artikel terug en vooruit op de geschiedenis en toekomst van Nederlands grootste aspergebedrijf.


De opa van Will net na de oorlog met zijn paard

"Mijn opa Lot kwam wel uit Helden, maar woonde niet op de Zandberg 15, maar twee straten verderop. Daar woonde mijn oma wel en zij zijn in mei 1945 getrouwd. Mijn oma's vader was jong overleden, dus mijn opa is bij haar ingetrokken en van daaruit zijn ze een kleinschalig agrarisch bedrijf gestart", vertelt Will. Het bedrijf voorzag in een breed scala aan producten. "Na de oorlog was er behoefte aan alles, dus je kunt het zo gek niet bedenken. Ze hadden kippen, varkens, koeien, maar teelden ook fruit en vollegrondsproducten, waaronder asperges."

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw volgde onder leiding van vader Math een specialisatie naar met name aardbeien en asperges, alhoewel er in die jaren ook nog prei, augurken en Chinese kool werden geteeld en de nodige mestvarkens werden opgefokt. Met name de aardbeienteelt was vanaf de jaren '80 een belangrijke tak, tot 2001 werden er aardbeien geteeld door Teboza en tot medio jaren '90 was dit zelfs de belangrijkste teelt.

Marktkansen voor asperges
Het was Will die in 2001 besloot om zich voor 100% te focussen op de aspergeteelt. "Nog altijd kijk ik met warme gevoelens terug op de aardbeienteelt, maar destijds vond de teelt nog grotendeels in de vollegrond plaats met alle weerrisico's van dien. De switch naar de plastic tunnels kwam toen net op gang. Ik had als stagiair op de middelbare tuinbouwschool in de kassen gewerkt en dat was me niet zo goed bevallen. Ik had veel met het product aardbeien, maar nog meer met asperges. Bovendien zag ik veel mogelijkheden met het witte goud, niet alleen in de teelt, maar ook kansen in de markt."

"Asperges waren toen in mijn ogen nog een ondergesneeuwd product, zeker in de retail. Als het daar al aanwezig was, dan was het vaak buitenlands product. Het systeem liet het ook niet toe om de asperges in de Nederlandse supermarkten te krijgen, die gingen veelal nog naar Duitsland. De bottleneck was dat veel asperges nog aan de klok werden verkocht en dat werkte niet goed voor de supermarkten. Wij zijn toen de asperges op weekprijzen gaan aanbieden en vanaf dat moment zijn de asperges ook veel prominenter in de retail terechtgekomen."

Links: teelt in Spanje, rechts: salesteam Teboza

De specialisatie op de asperges bleek een juiste strategie. In de loop der jaren steeg de gemiddelde consumptie per Nederlander van 250 naar 900 gram. "We hebben ons de afgelopen jaren nog weleens georiënteerd op uitbreiding naar andere producten, maar kwamen toch altijd tot de conclusie dat onze kracht in de asperges ligt. Daar weten we alles, meer dan wie ook, van af en daardoor zijn we ook meer toekomstproof dan andere bedrijven", vertelt Will.

Het belang van het familiebedrijf is daarin groot. "De basis van een familiebedrijf is dat je vanuit passie onderneemt. Dat zet je net iets meer aan om verder en harder te gaan. Bovendien zorgt de familieband voor een meer relationele sfeer richting personeel, klanten en leveranciers en daar willen we ook graag aan vasthouden. De relatie moet goed voelen. Het gaat lang niet altijd over geld, maar om plezierig werken met elkaar. Daardoor ben je vaak net iets meer bereid om dat extra stapje te zetten voor de klant", aldus Will.

Vierde generatie aangetreden
In 2016 werd Rik Kursten mede-directielid en vanaf 2021 voor 25% mede-eigenaar. Inmiddels heeft ook de vierde generatie Teeuwen zijn intrede gedaan in het familiebedrijf. "Mijn zoon Kris is actief als Manager Teelt, zowel in Nederland als onze buitenlandse locaties en mijn andere zoon Rens doorloopt de komende tijd alle facetten van het bedrijf", vertelt Will. Daarmee is ook de toekomst van Teboza door de familie gewaarborgd en lijkt het bedrijf alleen maar verder te groeien. "Het gaat ons niet om groter, groter, groter, maar toch hebben we generaties door alleen maar groei doorgemaakt. Onze filosofie is dat als mensen ons product blijven eten er toekomst is voor het product en de teelt. Juist als de markt het moeilijk had, besloten wij vaak anticyclisch te investeren, want als het aanbod minder wordt om je heen, moet je meer zelf gaan telen", zo constateert Will nuchter.


Sorteren en verwerken van de aspergeplanten: begin jaren '90

Het gros van de afzet is bij Teboza nog altijd gericht op de Nederlandse en Belgische markt. "Daar hebben we ook onze handen aan vol. We zien ook dat in andere landen waar veel witte asperges worden geconsumeerd, zoals Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, men grotendeels kan putten uit de eigen teelt. Wel zien we de afzet naar bijvoorbeeld de Scandinavische landen flink groeien en ook neemt de vraag naar groene asperges behoorlijk toe. Steeds meer Europese supermarkten spreken hun voorkeur uit voor Europees product en dat vergroot de afzetkansen, ook buiten Nederland."

Acht maanden per jaar Spaanse oogst
Naast de teelt in Nederland, België en een samenwerking in Italië heeft Teboza de afgelopen jaren de teelt in Spanje flink uitgebreid. "Onze inzet is om de Spaanse teelt zo lang mogelijk te verlengen. Dit jaar oogsten we nog vijf à zes maanden in Spanje, maar vanaf 2026 willen we acht maanden per jaar in Spanje gaan oogsten. De hoofdmoot van de Spaanse teelt bestaat uit groene asperges, maar we gaan ook proeven met witte asperges aanplanten. Hiermee kiezen we deels voor een vervanging dan de geforceerde teelt in Nederland die door de hoge gasprijs en mogelijke CO2-taks die op ons afkomt, bijna niet meer rendabel te krijgen is."

Alles overziende mag de conclusie wel getrokken worden dat de familie Teeuwen vaak haar nek heeft uitgestoken in haar marktbenadering, beursdeelnames en internationalisatie. "Dat is ook ondernemer zijn. Als je kansen ziet, spring je erin en dan zie je achteraf soms wat het resultaat is geweest, maar een goede ondernemer kan dat vaak op zijn gevoel wel aardig inschatten. Dat wil niet zeggen dat we onverantwoorde dingen doen. We steken nu ook meer gecalculeerd onze nek uit dan pakweg twintig jaar geleden. De investeringen liggen ook op een heel ander niveau dan toen. Je kunt je niet veel foutjes permitteren", zegt Will.

Tuinbouwinnovaties integreren in vollegrond
"Tegelijkertijd moet je je ook niet laten belemmeren om door te pakken. Er zijn al zoveel bedrijven die uitdagingen meer als bedreigingen gaan zien. Daardoor neemt het landelijke asperge-areaal af. Onze sector heeft het nodig om de innovaties die er in de tuinbouw zijn ook te integreren in de vollegrondsteelt", zegt Will. Ook hij had gedacht en gehoopt dat de ontwikkeling met oogstrobots in de aspergeteelt al verder zou zijn. "Maar de uitdagingen blijken voor een product dat onder de grond groeit onder allerlei weersomstigheden toch groter dan veel ingenieurs hadden verwacht. Maar deze ontwikkeling gaat er onherroepelijk komen. Nu is het de uitdaging om ervoor te zorgen dat als je investeert in een robot of oogsthulp dat het ook goed rond te rekenen is. Niet in eerste instantie om de kostprijs te verlagen, maar wel uit oogpunt van arbeidsverlichting."

Over tekort aan handjes maakt de aspergeteler zich geen zorgen. "Zolang je goed bent voor de mensen en goed betaalt, zoals hier in Nederland gebruikelijk is, dan blijft de Roemeen graag hierheen komen. Ik durf zelfs te zeggen dat de beschikbaarheid van personeel de laatste jaren verbeterd is. Wel zijn de gestegen lonen een aandachtspunt. Het aandeel arbeidskosten zijn in de totale kostprijs in drie jaar tijd met 10% gestegen, dus dat heeft meteen invloed op de kilokostprijs. Dat kan in mijn ogen niet zo door blijven gaan, want anders wordt de arbeid echt te duur."

De samenwerking met andere telers is volgens Will de laatste jaren sterk verbeterd. "Naarmate de uitdagingen groter worden, wordt er meer met elkaar overlegd. We zien ook dat de relatie met telers die aan ons leveren een andere vorm krijgt. Een teler wil nu eenmaal graag telen en geen boekhouder zijn. Daarom kijken we de laatste jaren steeds verder hoe we onze telers kunnen ondersteunen en krijg je een meer open communicatie."

Marktinformatie dankzij aspergeplanten
Naast de asperges blijft ook de verkoop van aspergeplanten een belangrijke tak voor Teboza. "Niet zozeer vanwege het aandeel in de omzet, maar hierdoor houden we wel het contact met de Europese aspergetelers en signaleren we kansen en bedreigingen in een vroeg stadium. Voor ons als bedrijf is die informatie uit de markt cruciaal", besluit Will, die er niet aan twijfelt dat Teboza ook de komende jaren toonaangevend blijft in de asperges. "Zeker als we straks acht maanden per jaar eigen product hebben en dat de resterende maanden aanvullen met import, blijven we een hele sterke partij in Europa!"

Teboza viert het 80-jarig jubileum het hele jaar door. Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn (Hal 3.2 - B34) zal dit elke middag vanaf 15.00 uur gevierd worden met een borrel.

Voor meer informatie:
Will Teeuwen
Teboza
Zandberg 14b
5988 NW Helden
Tel: +31 (0) 77 307 1444
w.teeuwen@teboza.nl
www.teboza.com