Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Schorsing KLM/Martinair-vluchten verstoort export Zimbabwe

De Horticultural Development Council (HDC) heeft haar bezorgdheid geuit over het stopzetten van de KLM/MartinAir vluchten naar Zimbabwe en wijst op de mogelijke gevolgen voor de tuinbouwsector, die sterk afhankelijk is van de Europese markt. Het besluit van KLM/MartinAir om de vluchten naar Zimbabwe stop te zetten komt voort uit operationele beperkingen en strategische prioriteitsverschuivingen.

"De opschorting van de KLM/MartinAir-dienst naar Harare is een reden tot zorg voor de tuinbouwsector in Zimbabwe, een vitale sector die via de export een aanzienlijke bijdrage levert aan de economie van het land." De luchtvaartmaatschappij is al 27 jaar de belangrijkste vervoerder van AGF uit Zimbabwe naar Amsterdam, een belangrijke toegangspoort tot de Europese markt.

De luchtvrachtdiensten op het Afrikaanse continent hebben te lijden gehad onder de veranderende EU-regelgeving voor CO2-emissies en operationele beperkingen, waardoor de vrachtcapaciteit is afgenomen. Dit heeft onder andere gevolgen gehad voor Zimbabwe. Een daling in de teelt van belangrijke exportgewassen in het seizoen 2022/23, zoals erwten en bloemen, heeft de onderhandelingspositie van Zimbabwe voor vrachtruimte verder verzwakt.

"Dit leidde ertoe dat KLM/MartinAir haar vluchten naar Harare tijdelijk verminderde in februari 2024. Hoewel de vluchten later weer werden hervat, diende dit als een waarschuwing voor de sector." Zimbabwaanse exporteurs hebben te maken met hogere kosten voor de teelt als gevolg van verschillende belastingen en regelgeving, wat hun concurrentiepositie wereldwijd beïnvloedt.

HDC blijft optimistisch over de vooruitzichten op de lange termijn en stelt alternatieve routes voor via regionale luchtvrachtknooppunten in Ethiopië, Doha en Dubai. De sector werkt samen met de regering aan beleidsaanpassingen om investeringen aan te trekken en de positie van Zimbabwe op de wereldmarkt te versterken.

Er zijn problemen met het overmaken van buitenlandse valuta, waarbij de luchtvaartmaatschappijen tot juli 2019 nog 196 miljoen dollar aan inkomsten moeten betalen. Volgens berichten in de staatsmedia is 90% van dit bedrag betaald.

Bron: HSTV

Publicatiedatum: