Met 18 vestigingen door heel Nederland staat Bidfood voor een flinke logistieke uitdaging: hoe maak je de complexe logistieke keten toekomstbestendig én duurzaam, terwijl je de kosten beheersbaar houdt? Iris Schimmel, vestigingsmanager van Bidfood Amsterdam, deelt hoe de horecagroothandel duurzaamheid als kernwaarde beschouwt. Dat levert niet alleen Bidfood, maar ook de klant voordelen op.
"Duurzaamheid speelt een grote rol binnen Bidfood," zegt Schimmel. "We streven naar tot wel 42% CO₂-reductie in 2030 (ten opzichte van 2023) en zijn druk bezig met projecten zoals het aantonen van de CO₂-uitstoot per rit en per product. Voor ons is duurzaamheid niet alleen wet- en regelgeving; het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid én een businesscase. Het is belangrijk om je business te beschermen door op deze manier je steentje bij te dragen."
Alle panden en koelinstallaties van Bidfood zijn CO₂ gestuurd en heel Bidfood maakt 100% gebruik van Hollandse wind- en zonne-energie. Schimmel: "We hebben geen CO₂-uitstoot op basis van elektra."
Optimaliseren last mile
Bidfood heeft een groot logistiek netwerk dat efficiënt wordt ingericht. "We bundelen al zoveel mogelijk producten om het aantal vervoersbewegingen in stadscentra te reduceren," legt Schimmel uit. "Door zoveel mogelijk in één vrachtwagen mee te nemen, beperk je het aantal vervoersbewegingen." Voor naleveringen wordt juist weer van kleinere voertuigen gebruikgemaakt. "We leveren met elektrische voertuigen waar mogelijk, en vullen dit aan met dieselvrachtwagens op HVO100-brandstof, busjes en compact vervoer, zoals de Qarry."
Nieuw voertuig
De Qarry is een nieuw type voertuig: een bezorgwagentje dat een slag kleiner is dan een bedrijfswagen, maar toch 3m³ laadruimte biedt. Het is volledig elektrisch, met een actieradius tot 166 km. Het voertuig is sinds afgelopen jaar op de markt en wint snel aan populariteit bij ondernemers die leveringen in de stad doen.
Deze strategie levert Bidfood een goedkopere en efficiëntere supply chain op. "Doordat we onze kosten weten te verlagen, kunnen we het voordeel doorgeven aan onze klanten."
De Qarry helpt ons bij het leveren van kleinere 'drops' in de binnenstad in alle tijdsvensters," vertelt Schimmel. "We mogen niet op alle tijden van de dag overal in de stad komen. De Qarry is wendbaarder in de binnenstad en hierdoor sneller in gebruik." Voor Bidfood is het belangrijk dat het voertuig voldoet aan de eisen van de voedingsmiddelenbranche. "De Qarry is voorzien van een gekoelde bak, wat essentieel is omdat we volgens bepaalde wet- en regelgeving moeten leveren. De temperatuur van onze goederen is een van de belangrijkste waarden."
Kleine elektrische voertuigen zoals de Qarry spelen daarbij een belangrijke rol. "Kleine voertuigen zijn interessant, voornamelijk om in de middagen de binnenstad te bereiken en om klanten een nalevering te kunnen brengen. Dan is het niet altijd nodig om met een groot voertuig opnieuw het centrum in te rijden."
Met oplossingen zoals de Qarry laat Bidfood zien hoe innovatie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, zelfs in de meest complexe stedelijke omgevingen. Schimmel's advies voor andere bedrijven die hun logistieke processen willen verduurzamen en waste willen voorkomen: "Belangrijk is dat je inzicht hebt in je processen en hoe de totale transitie je bedrijf gaat raken. Zorg dat je een plan hebt, voordat je onderdeel van dat van een ander wordt."
Uitdagingen in stedelijke distributie
De uitdagingen in stedelijke logistiek zijn groot, zeker met het oog op zero-emissie zones "Het is ontzettend moeilijk om innovaties door te voeren en toekomstplannen te maken als de overheid constant regels bijstelt," zegt Schimmel. "Een ander probleem is de beperkte elektriciteitscapaciteit. Het aantal kW dat wij toegewezen krijgen, is niet voldoende om een volledig elektrisch wagenpark van stroom te voorzien. Momenteel voegen wij jaarlijks tientallen elektrische voertuigen toe aan onze vloot, maar dat is een langzaam proces."
Bederf voorkomen en efficiënte routes
Bidfood zet technologie in om hun logistiek te optimaliseren. "Wij maken gebruik van een voorraadmanagement systeem. Onze vestigingen verzamelen ruim 80% van alle artikelen uit eigen voorraad. Hierdoor wordt het aantal pendels tussen vestigingen gereduceerd. Dat voorkomt bederf. Daarnaast maken we gebruik van een transportmanagementsysteem om routes zo efficiënt mogelijk te rijden. Maar uiteindelijk moeten we het samen doen. Het bewust maken van de eindgebruiker is een belangrijk onderdeel van het proces."
Voor meer informatie:
Tom Smedes
Qarry
tom.smedes@qarry.com
www.qarry.com