Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Containertekort voor Ecuadoraanse banaan"

Door de logistieke crisis in de Rode Zee moest ook een deel van de Ecuadoraanse bananenexport via Zuid-Afrika worden omgeleid. "In het begin stegen de vrachttarieven tot $3.000 per container. Nu zijn ze wat gedaald, maar we hopen dat ze nog verder zakken", zegt Marianela Ubilla, directeur van Agzulasa.

"Daarnaast blijft het tekort aan lege containers in Ecuador een probleem. China houdt apparatuur vast en de massale kersenexport vanuit Chili heeft de beschikbare ruimte voor Ecuador beperkt. Toch is er optimisme, want er komen 100 nieuwe containerblokken op de route tussen China en Ecuador via Cosco Shipping Line", legt ze uit.

Agzulasa exporteert wekelijks 260 containers, goed voor jaarlijks 14 miljoen kartons. De belangrijkste markten zijn Azië (China, Zuid-Korea), Centraal-Azië, Rusland, Noord-Europa en het Midden-Oosten (waaronder Saoedi-Arabië, Dubai, Qatar en Jordanië).

De bananensector moet zich aanpassen aan nieuwe fytosanitaire regelgeving in de EU en Azië. "Elk land stelt andere eisen, wat de teelt in Ecuador bemoeilijkt. Het heeft ons meer dan vier jaar gekost om het insectenbeheer aan te passen aan de toegestane middelen, zodat we voldoen aan de exportstandaarden", zegt Ubilla.

Op fytosanitair gebied blijft Ecuador vrij van Fusarium TR4, hoewel de bananenziekte Moko sommige plantages heeft getroffen, vooral tijdens het regenseizoen. "Naar schatting zijn 3.000 hectare aangetast, maar dankzij monitoringprogramma's en samenwerking binnen de sector is de situatie onder controle", voegt ze toe.

De vracht- en exportkosten zijn met 20% tot 40% gestegen, afhankelijk van de bestemming. "Toch blijft de vraag goed. Rusland heeft zijn vrachtkosten stabiel gehouden ondanks geopolitieke onzekerheden, terwijl Europa en China te maken hebben met forse stijgingen", aldus Ubilla.

De minimumreferentieprijs voor bananen in Ecuador is voor 2024/25 vastgesteld op $7,25 per karton, een stijging van $0,40 ten opzichte van vorig jaar. "Dit maakt contractonderhandelingen met importeurs lastiger, maar biedt tegelijkertijd stabiliteit voor de telers", besluit Ubilla.

Voor meer informatie:
Marianela Ubilla
Agzulasa
Guayaquil (Ecuador)
Tel: +593 98 985 2027
mubilla@zulay.com
www.ecuasabor.com