Tholen - De Groentemannen in Zwartsluis bestaat 10 jaar. Hoewel Zwartsluis een relatief kleine plaats is, met zo'n 5000 inwoners, is De Groentemannen een breed begrip. "We hebben meegedaan aan de verkiezing van Beste Groenteman en hebben meerdere keren drie sterren behaald. Dat zorgt ervoor dat mensen van ver bij ons komen winkelen," vertelt Wout. "Soms rijden klanten vanuit de wijde omgeving speciaal naar ons toe."
De Groentemannen Wout en Mark Timmerman
De reden voor het succes ligt volgens Wout niet alleen bij het aanbod, maar ook bij de manier waarop klanten benaderd worden. "Vriendelijkheid is zó belangrijk. We begroeten elke klant met een lach en een praatje. Mensen moeten zich welkom voelen."
De geschiedenis van De Groentemannen begint meer dan vijftig jaar geleden. In die tijd waren het vooral ambachtelijke groentewinkels die het straatbeeld bepaalden. Tien jaar geleden besloot het team om de naam 'De Groentemannen' officieel te voeren, een merknaam die past bij hun ambities en herkenbaarheid. "Toen we tien jaar geleden verhuisden naar dit pand, konden we echt iets neerzetten dat bij ons paste," legt Wout uit. "Vroeger zat hier de Rabobank, die hebben we overgenomen en verbouwd. We hebben een snijkeuken, verschillende koelcellen en een keuken voor de bereiding van verse maaltijden."
Wisselwerking met de horeca
Het belangrijkste punt is dat er elke dag verse handel in de winkel ligt. "Dat is wat ons sterk maakt", vertelt Wout. De winkel is niet alleen een plek voor dagverse groenten en fruit, maar ook voor gesneden groenten, rauwkost en kant-en-klare maaltijden. De Groentemannen vervult bovendien niet alleen een winkelfunctie, maar is ook horeca- en werkfruitleverancier. Vooral de horecafunctie is een belangrijke pijler voor De Groentemannen. "We bedienen de horeca, we snijden groenten voor anderen en hebben de winkel – eigenlijk twee bedrijven in één." Het zorgt ervoor dat de omloopsnelheid hoog is en ze in de winkel een breed assortiment kunnen aanbieden. "Sommige producten, zoals schorseneren of topinamboer, verkopen misschien niet direct goed in de winkel, maar doordat we het aan de horeca leveren, hebben we het altijd in huis. Hierdoor kunnen klanten bij ons terecht voor een breed en exclusief aanbod."
10 jaar geleden verrichtte Mark Timmerman de officiële opening van De Groentemannen, tegenwoordig staat hij zelf aan het roer
Taartpunten
De omzet van De Groentemannen is breed gespreid over verschillende productcategorieën. "Als je onze omzet in een taartvorm zou gieten, zijn alle segmenten vrij evenredig verdeeld," legt Wout uit. "In sommige regio's ligt de focus veel sterker op bewerkte producten, maar hier in Zwartsluis blijft de verkoop van verse, onbewerkte groenten en fruit, zoals bloemkool en aardappelen, nog steeds sterk." Hij merkt dat de vraag naar kant-en-klare maaltijden wel groeit, maar dat traditionele verse producten een belangrijk onderdeel van de omzet blijven. "We kunnen hier nog steeds 10 kilo aardappelen in één keer verkopen, iets wat in de stad bijna niet meer voorkomt."
Elke dag vers, een breed assortiment met hoge omloopsnelheid
De toekomst met een nieuwe generatie
Opvallend is dat steeds meer jongeren bewuste keuzes maken op het gebied van voeding. Deze verschuiving is goed nieuws voor een verswinkel als De Groentemannen. "Wat we merken, is dat jongeren tegenwoordig heel anders naar eten kijken," zegt Wout. "Ze koken niet met pakjes en zakjes, maar met verse kruiden en ingrediënten. Ze letten ook sterk op hun gezondheid. Dat biedt voor ons mooie kansen om hen als klant aan ons te binden."
Mark draait al volledig mee in het bedrijf
Naast de fysieke winkel speelt ook online een steeds grotere rol. Tijdens de coronaperiode nam de vraag naar bezorging een vlucht. "We hadden al een online platform, maar pas tijdens corona werd daar écht gebruik van gemaakt," vertelt Wout. "Nu is het een vast onderdeel van onze service. Mensen bestellen online en wij bezorgen het aan huis." Daarnaast maken ze deel uit van Dorpsplein.nl, waar klanten bij verschillende lokale ondernemers in één keer kunnen winkelen.
Voor Wout is De Groentemannen een intensieve 'hobby'
De Groentemannen die 10 jaar geleden startten zijn niet meer dezelfde als toen. Drijvende krachten waren destijds Jacco de Lange en Wout Timmerman, twee zwagers. Inmiddels is het een bedrijf met 25 mensen op de loonlijst, ongeveer 12 fte. Jacco besloot drie jaar geleden een stap terug te doen naar een minder ondernemend bestaan bij Postuma AGF waar hij het erg naar zijn zin heeft. Gelukkig werd snel duidelijk dat Wouts zoon Mark het ontstane gat wilde en kon vullen. Door zijn komst blijft De Groentemannen een familiebedrijf en brengt hij frisse ideeën binnen. "Mark draait al volledig mee en zal het op termijn overnemen", zegt Wout. "Hij neemt steeds meer de touwtjes in handen. Dat is mooi om te zien, de continuïteit is gewaarborgd." Niet dat Wout van plan is om terug te treden. "Het is een soort hobby, en als het dat niet meer is, hou je het niet vol."
Voor meer informatie:
Wout Timmerman De Groentemannen
Baanstraat 1
8064 EZ Zwartsluis
Tel.: 038 386 68 79
info@de-groentemannen.nl
www.de-groentemannen.nl