Volgens rederij Maersk is het containerschip Maersk Saltoro, dat op 27 december vertrok uit de Chileense haven San Antonio met meer dan 1.300 containers kersen, op 17 februari rond 9 uur lokale tijd aangekomen in de Chinese haven van Nansha, bij de GZ Oceangate terminal. Dit is te zien op de maritieme trackingwebsite VesselFinder.com. De aankomst was evenwel ruim een maand eerder voorzien, op 15 januari.
Bron: VesselFinder
Agustín Cornejo, directeur van Qc Fruit, is ter plaatse om in opdracht van de Chileense exporteurs de lading grondig te inspecteren. De Chinese voedselveiligheidsautoriteiten en de douane zullen bepalen of de kersen – en in kleinere hoeveelheden blauwe bessen en steenfruit – geschikt zijn voor verkoop of moeten worden vernietigd. Dit laatste zou extra kosten met zich meebrengen. Totdat er een beslissing is genomen, blijft de lading in de haven van Nansha.
"De douane heeft al twee containers willekeurig gecontroleerd. In de ene werd een hoog percentage rot fruit gevonden, in de andere veel gescheurde kersen. Monsters van beide containers zijn naar een laboratorium gestuurd voor verdere inspectie door fytosanitaire specialisten. Op basis van hun beoordeling wordt bepaald wat er met de lading gebeurt. Momenteel liggen de douanewerkzaamheden stil in afwachting van verdere instructies en testresultaten", aldus Cornejo.
Aanvankelijk zou het schip op zondag 16 februari rond 16 uur in de haven aankomen. Maersk stelde dit echter uit naar maandag 17 februari om 9 uur. Daarna vertrekt het schip op 18 februari om 6 uur 's ochtends naar Hongkong, waar het naar verwachting op 20 februari om 00:30 uur aankomt.
De Maersk Saltoro kwam uiteindelijk met ruim een maand vertraging in China aan. Wat een strak geplande levering had moeten zijn van 1.300 containers verse kersen, veranderde in een logistieke nachtmerrie. Voor Chileense exporteurs betekent deze vertraging een enorm financieel risico. De lading, met een geschatte waarde van ruim €104 miljoen, heeft meer dan 50 dagen op zee doorgebracht. Dat is uitzonderlijk lang voor een bederfelijk product als kersen, ook al zegt de rederij dat de koeling gedurende de hele reis intact bleef.
De Maritieme Autoriteit van Singapore (MPA) is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de storing in de hoofdmotor op 13 januari. De uitkomsten van dit onderzoek zijn cruciaal om de verantwoordelijkheden vast te stellen en te bepalen of exporteurs en de rederij zelf verzekeringsclaims kunnen indienen.
Bron: lmneuquen.com