Frankrijk start in april van dit jaar een grote proef om inductief laden in de praktijk te testen. Het inductief laden maakt het mogelijk om voertuigen tijdens het rijden op te laden. De technologie biedt veel voordelen maar zorgt voor hoge ombouwkosten. Bij een goed resultaat zijn er plannen om veel wegen hiermee uit te rusten. Vanuit Nederland worden de ontwikkelingen goed in de gaten gehouden, meldt TLN.
Bij inductief laden zorgen zendspoelen in het wegdek voor een sterk elektromagnetisch veld. Elektrische voertuigen met een speciale ontvangstspoel kunnen met de gewonnen stroom de accu vullen of direct de elektromotor aandrijven. Dat maakt het mogelijk grotere afstanden af te leggen zonder tussentijds op te hoeven laden.
3.000 km autosnelweg
De technologie heeft veel potentieel, maar staat nog in de kinderschoenen. Op basis van een studie in opdracht van de Franse regering zouden de emissies van vrachtauto's met hulp van inductief laden met 86 procent (in vergelijking tot dieselmotoren) gereduceerd kunnen worden. In de studie wordt gerekend met een netwerk van 3.000 km autosnelweg in 2030 met inductief laden. In 2035 zou dat gegroeid moeten zijn naar 9.000 km. Dit alles onder de voorwaarde dat de techniek werkt.
Om dat te onderzoeken start Frankrijk samen met een consortium van bedrijven een proefproject. In het kader hiervan wordt de rechterrijbaan van de Franse snelweg A10 ten zuidwesten van Frankrijk over een afstand van 2 kilometer van zendspoelen voorzien. Vanaf april 2025 zullen verschillende testvoertuigen, waaronder een reisbus en een vrachtauto hier regelmatig overheen rijden.
Duurzaamheid
Eerder hebben al testen op afgesloten wegen plaatsgevonden. Met de test op de A10 wordt het gebruik en de duurzaamheid bij rijdend verkeer getest. De test gaat drie jaar duren en zal door een universiteit gemonitord worden. Het consortium ziet vooral mogelijkheden voor het vrachtverkeer. Door bepaalde routes uit te rusten met een inductieve oplaadfunctie, kunnen veel kleinere accu's worden geïnstalleerd. Dit vermindert hun gewicht, verhoogt het laadvermogen, beschermt de wegen en verlaagt de aanschafkosten. Het is nog moeilijk te zeggen wanneer de nieuwe technologie klaar voor gebruik is. Voor statisch inductief opladen, bij parkeren, is de techniek al bijna beschikbaar.
Pantograaf
Naast proeven met inductief laden zijn er de laatste jaren ook uitgebreide tests gedaan met het opladen via een bovenleiding. Vrachtauto's uitgerust met een pantograaf (stroomafnemer) nemen zo stroom af die in de accu's wordt opgeslagen om de actieradius te vergroten. Ook hier gaat het om complexe techniek met hoge ombouwkosten. Een langdurige testperiode van vijf jaar in Duitsland op drie lange trajecten is inmiddels beëindigd. De eindrapportage wordt in juni verwacht maar de meningen over een grote uitrol lijken nog verdeeld.
Vrachtwagenheffing in Nederland
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat denkt nog na over een proef met bovenleidingen in Nederland. Er loopt een onderzoek om dit systeem aan te leggen vanuit de Rotterdamse havens naar Antwerpen en Venlo. In het Meerjarenprogramma voor de terugsluis van de Vrachtwagenheffing is een financiële bijdrage voorzien voor zo'n proef. De minister van Infrastructuur en Waterstaat en de transportorganisaties waaronder TLN zullen nog afstemmen of daadwerkelijk voor zo'n plan wordt gekozen. Het is steeds de vraag of systemen zoals inductief laden en het laden met een pantograaf noodzakelijke puzzelstukken zijn voor emissievrij vervoer in de toekomst. De batterijtechnologie ontwikkelt snel en er zijn technologieën op basis van waterstof in opkomst. Anderzijds vormt netcongestie voor de komende jaren nog een grote uitdaging. De vraag is dus of de kostbare investeringen in infrastructuur onvermijdelijk zijn voor de opschaling naar zero emissie vervoer in binnen- en buitenland. De consequenties van een verkeerde keuze werken immers nog lang door.
Bron: TLN