Na twee mindere jaren zat er weer groei in Delivery Foodretail (boodschappenbezorging). Daarentegen kwam Delivery Foodservice (maaltijdbezorging) onder druk te staan, zo blijkt uit de Update Fooddelivery, waarin FSIN de cijfers van de food-bezorgmarkt in 2024 verzameld heeft en op een rij heeft gezet. Een van de oorzaken voor de veranderingen schuilt in het consumentengedrag in 2024, dat werd gekenmerkt door downtrading. Vooral Delivery Foodservice ondervond daarvan nadelige gevolgen.
"De effecten van de vele prijsverhogingen zijn in 2024 duidelijk ingedaald bij consumenten, die Foodservice bovendien toch al enige tijd (te) duur vinden. Vooral de gemaksgeneraties, verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet in Foodservice, zijn stevig aan het beknibbelen geslagen en zochten goedkopere opties met meer value for money. Supermarkten, gemakswinkels en speciaalzaken profiteerden van deze vorm van trading out. Delivery Foodretail zag, in tegenstelling tot Delivery Foodservice, het aantal bestellingen en de orderomvang toenemen."
Leden van het FSIN kunnen de update hier gratis downloaden van de website.
Bron: FoodService Instituut