Chinese laboratoriumtesten van de kersen uit de 20 geïnspecteerde containers, van de lang uitgestelde Maersk Saltoro, zijn teruggestuurd en bevestigen naar verluidt het meest negatieve nieuws, "al het fruit moet opnieuw worden geëxporteerd of worden vernietigd in China". De potentiële kosten van de meer dan 1.300 containers met een gewicht van ongeveer 25.000 ton kunnen oplopen tot 25 miljoen dollar volgens de eerste schattingen van experts uit de sector. Verzekeringsclaims zullen naar verluidt pas over vele maanden worden afgerond, gezien de enorme omvang van de claims.
Chinese inspecties van 100% van de lading zijn gisteren hervat met nog eens 300 tot 600 containers die uitgeladen zijn volgens een bron ter plaatse in China. "De douane heeft opnieuw bevestigd dat ze 100% van de ladingen van hun kant zullen inspecteren. Op maandag 24 februari is het controleren van de ladingen weer opgestart en zijn er nog 300 containers geïnspecteerd. Ze hebben bevestigd dat alle containers China niet zullen binnenkomen en door de douane zullen worden geweigerd. Er zijn twee mogelijkheden voor de volgende stap na de douane-inspectie: vernietiging of wederuitvoer. Tot nu toe is er nog geen enkele geïnspecteerde container door de volgende stap van het proces gekomen."
De insider uit de sector merkte op dat ander fruit uit Chili door het exportproces blijft gaan en dat de focus niet alleen op deze ene zending moet liggen. "Het is heel belangrijk om vooruit te gaan, de fruitsector gaat nog steeds door en we moeten ons niet alleen op dit onderwerp richten. Chili exporteert verschillende fruitsoorten wereldwijd en we moeten de bladzijde op een goede manier en zo snel mogelijk omslaan en verder gaan."
Er wordt momenteel druk gespeculeerd omdat de sector en andere spelers nog steeds reikhalzend uitkijken naar verdere officiële communicatie van de Chinese autoriteiten en Frutas de Chile.