Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kantar

Franse jongeren kopen minder groenten door gebrek aan kennis, tijd en geld

Het onderzoeksbureau Kantar heeft tijdens de Landbouwbeurs in Parijs van eind vorige maand de nieuwste consumptietrends van de Fransen gepresenteerd. Hoe staat het ervoor met de rol van groenten en fruit?

De opeenvolgende crises van de afgelopen jaren hebben het belang van voedselsoevereiniteit opnieuw op de agenda gezet. Dit is uitgegroeid tot een belangrijk aandachtspunt voor de Fransen. Daarbij valt op dat het vertrouwen in telers momenteel bijzonder groot is: 75% van de Fransen vertrouwt land- en tuinbouwers, terwijl dat voor voedingsmerken slechts 45% is en voor de supermarktketens 55%. Bovendien geeft 65% van de consumenten aan bereid te zijn meer te betalen als dat een eerlijke beloning voor kleinschalige telers garandeert.

Groenten en fruit als trekpleister in de winkel
Verse producten spelen een cruciale rol in de boodschappenmand en vertegenwoordigen 37% van de totale voedingsuitgaven. De cijfers spreken voor zich:

  • 60% van de winkelmandjes bevat minstens één vers product
  • Huishoudens kopen gemiddeld 7 tot 8 keer per maand verse producten
  • De meeste populaire maaltijden bevatten verse ingrediënten

Zeker groente en fruit trekken klanten naar de winkel. De belangrijkste verkoopkanalen laten een duidelijk beeld zien:

  • Supermarkten en hypermarkten blijven goed voor bijna drie kwart van de totale uitgaven aan verse producten
  • Gespecialiseerde verswinkels winnen terrein en concurreren met traditionele retailers
  • De verkoop van traditionele verse producten leunt sterk op consumenten ouder dan 60 jaar, die verantwoordelijk zijn voor 50% van de omzet
  • Inflatie heeft de vraag naar traditionele verse producten onder druk gezet sinds 2022, waardoor consumenten vaker kiezen voor goedkopere alternatieven zoals eieren, pasta en rijst
  • Sommige ketens profiteren van de verschuiving in consumentengedrag: zo heeft de keten voor versproducten Grand Frais vorig jaar 344.000 nieuwe klanten aangetrokken en groeit het aantal winkelbezoeken per klant tot gemiddeld 10,3 keer per jaar, met een gemiddelde besteding van €25 per bezoek


© Kantar

Variabele uitgavenpost in het huishoudbudget
De uitgaven aan traditionele verse producten zijn in 2024 met 1,5% gedaald. Door de stijgende kosten worden deze producten steeds vaker een variabele uitgavenpost in het huishoudbudget.

  • De daling in volume zet al vijf jaar door, al verschilt het sterk per leeftijdsgroep
  • Senioren zijn de trouwste kopers van verse producten. Ze zijn er van jongs af aan mee opgegroeid, hebben de kennis om ze te bereiden en beschikken over meer tijd en koopkracht
  • Jongeren daarentegen missen vaak de culinaire vaardigheden, hebben minder tijd én een beperkter budget
  • De coronaperiode zorgde voor een tijdelijke piek in de verkoop van verse producten. Mensen hadden meer tijd om te koken en besteedden een groter deel van hun budget aan voeding. Maar na de pandemie keerden vooral welgestelde huishoudens terug naar restaurants, wat bijdroeg aan de afname van thuisgebruik van verse producten.

Onderzoeksmethode: de bevindingen zijn gebaseerd op een representatief panel van 12.000 Franse huishoudens, waarbij hun aankopen van verse producten zijn geanalyseerd via alle verkoopkanalen: supermarkten, buurtwinkels, online platforms, discounters, speciaalzaken, verswinkels, markten en biologische winkels.

Bron: kantar.com/fr

Publicatiedatum: