Het doek is gevallen over de Chileense kersen die vastzaten in de haven van Nansha, China. De Chinese autoriteiten hebben besloten dat alle fruit in de 1.300 containers, die door logistieke problemen niet meer de vereiste kwaliteit hebben, vernietigd zal worden. Dit proces begint deze week, volgens bronnen binnen de sector.
Acht gespecialiseerde bedrijven zijn geselecteerd om de vernietiging uit te voeren. Zij beschikken over de juiste infrastructuur en vergunningen om de goederen volgens de Chinese sanitaire voorschriften te verwerken. De exacte locaties van de vernietigingspunten zijn echter niet bekendgemaakt.
De containers blijven onder toezicht in de haven en zijn alleen geïnspecteerd door Chinese douanebeambten. Niemand anders heeft toegang tot de lading totdat deze naar de aangewezen vernietigingslocaties wordt gebracht. Chileense importeurs hebben verzocht om onafhankelijke inspecties vóór de vernietiging. "Een Chileens bedrijf heeft ons gevraagd hun 23 containers aan boord van de Maersk Saltoro te controleren en een officiële expertise voor de verzekeraar uit te voeren", aldus een logistiek operator.
Het proces volgt een strikt protocol. Zodra een container wordt vrijgegeven, gaat deze per vrachtwagen naar een vernietigingscentrum. Daar mogen inspecteurs en verzekeringsdeskundigen de lading beoordelen voordat deze wordt vernietigd. De exacte duur van het proces is onduidelijk, maar volgens insiders worden de eerste containers deze week uit de haven vervoerd.
Deze situatie benadrukt de logistieke en kwaliteitsuitdagingen waarmee de Chileense kersenexport naar Azië te maken heeft. De betrokken partijen blijven in overleg met de Chinese autoriteiten en bedrijven om de vernietiging zorgvuldig te coördineren.
De Maersk Saltoro vertrok op 27 december 2024 vanuit de haven van San Antonio, Chili, met 1.353 koelcontainers vol kersen, bestemd voor Nansha, China. Door een technisch defect dreef het schip 23 dagen stuurloos rond, waardoor het pas op 17 februari 2025 aankwam. De totale reisduur bedroeg 52 dagen, waarna de lading nog eens 21 dagen vaststond in afwachting van een besluit van de Chinese voedselautoriteiten.
Wat betreft de verzekeringsuitkering zijn er meerdere factoren die de afhandeling beïnvloeden. Gemiddeld duurt het 30 tot 90 dagen, maar in complexe gevallen kan dit oplopen tot zes maanden of langer. In dit geval moeten de 1.300 containers officieel worden geïnspecteerd en als totaalverlies worden gecertificeerd voordat ze vernietigd mogen worden. Hoe snel dit gaat, hangt af van de medewerking van de autoriteiten en de verzekeringsinspecteurs.
Bron: mnews.com.ar