Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Willem Tolhoek, FreshRecruitment:

"Bedrijven doen van alles om personeel te werven, om ze te behouden is vaak een ander verhaal"

Tholen - In de vier jaar dat Jan Willem Tolhoek actief is voor FreshRecruitment, heeft hij al veel zien veranderen in de markt. "Tien jaar terug werden recruiters vaak als cowboys en CV-schuivers gezien. Dat is gelukkig wel veranderd, steeds meer ondernemers en kandidaten zien in dat ze recruiters nodig hebben."

"Hoewel het ook in onze sector nog altijd voorkomt, weigeren wij pertinent om met CV's te smijten. Wij zoeken echt naar commitment met onze opdrachtgever en vragen daarbij ook een bepaalde investering van hen, niet alleen financieel. Sterker nog, als bedrijven me vragen om twintig CV's op te sturen, dan leg ik uit dat dat totaal geen zin heeft. Door met iemand in gesprek te gaan, weet je wat hij nodig heeft. Dat zijn nooit twintig CV's, één, twee of hooguit drie goede kandidaten voldoen."

FreshRecruitment werd tien jaar terug opgericht door Bob Verburg, die tot dat moment één van de eigenaren van Ceres recruitment was. Hij bedacht een franchisevorm, waarbij andere recruiters, ieder met een eigen specialisme binnen de foodbranche, als zelfstandige bij aan konden sluiten. Twee jaar terug werd Jan Willem - die kan buigen op een carrière van dertig jaar in de AGF-handel - de eigenaar van FreshRecruitment. Inmiddels bestaat het team uit zes recruiters met eigen specialisaties binnen de agrifoodsector. "Wij praten de taal van de mensen waarmee we werken, of dat nu in de wereld van AGF, zuivel, sierteelt, retail of kwaliteit is."

Beweging in de markt
"Er is veel beweging in de markt. Bijna dagelijks word ik wel gebeld door kandidaten die aangeven dat ze onofficieel open staan voor een andere functie. Het is echt een kandidatenmarkt geworden. Persoonlijk verbaas ik me daar wel eens over. Er wordt van alles gedaan door bedrijven om personeel te krijgen, personeel behouden zou in mijn ogen veel makkelijker moeten zijn. Dat klinkt misschien wat vreemd uit de mond van een recruiter, echter is het wel hoe ik het ervaar."

"Veel werknemers voelen zich onbegrepen omdat er geen ruimte is voor hun persoonlijke wensen, ze geen verantwoordelijkheden krijgen, of beloftes niet worden waargemaakt. Het is heel verschillend hoe bedrijven ermee omgaan, maar ik verbaas me er wel eens over hoe weinig er nog meebewogen wordt met de wensen van een medewerker. Bij sommige AGF-handelsbedrijven is een papamiddag in de week echt nog onbestaanbaar, terwijl ik denk dat er met afspraken over bijvoorbeeld de bereikbaarheid veel meer mogelijk zou moeten zijn. Bij sommige handelsbedrijven wordt om 7.00 uur beginnen nog altijd als uitslapen gezien, terwijl je wel de vraag mag stellen of eerder beginnen écht nodig is om de prijzen af te stemmen."

Mix in leeftijd en geslacht
"De nieuwe generatie werknemers heeft andere wensen dan hun ouders, die wellicht ook bij hetzelfde bedrijf actief zijn. Je moet als bedrijf met allemaal mannelijke 45-plussers niet raar staan te kijken dat er geen jongedame van 23 solliciteert. Ik vind dat er te weinig bedrijven bezig zijn met het samenstellen van een goede mix in leeftijd en geslacht. Idealiter is in mijn ogen een samenstelling waarbij een derde van de mensen onder de 30 jaar is, een derde tussen de 30 en 50 en een derde 50+. Die laatste groep kan tenslotte nog zeker 17 jaar werken, heeft totaal andere wensen dan de jongere mensen en vindt het plezier in het werk vaak een stuk belangrijker dan het geld."

"We zien onszelf als een tijdelijke collega van onze opdrachtgever, waarbij we ondernemers ook in de spiegel laten kijken. Het is een samenspel. Want je kunt op zoek gaan naar een vervanger van een collega die vertrekt, maar wat zoek je nu echt? En waar wil je als bedrijf over pakweg vijf jaar staan? Dat zijn niet altijd de vragen waar een ondernemer op zit te wachten, maar daardoor kom je wel tot de kern", zegt Jan Willem.

"Voor veel kandidaten is het ideaal dat ze met hun vragen bij ons kunnen komen, als een onafhankelijke sparringpartner, in plaats van dat ze gelijk met de billen bloot gaan bij een bedrijf. Het voordeel van ons bedrijf is dat alle aangesloten recruiters hun sector door en door kennen. In de AGF-sector vindt bijvoorbeeld steeds meer een verticale integratie plaats, maar ook zal er altijd ruimte voor de typische daghandelaren blijven. Omdat ik uit de sector kom, kan ik over het algemeen prima aanvoelen welke kandidaat bij welk bedrijf en de heersende cultuur past."

Vooroordelen
Terug naar de vooroordelen. "We horen vaak dat recruiters veel te duur zouden zijn. Ik maak het regelmatig mee dat bedrijven denken dat ze er zelf wel komen met een post op Linkedin; vaak zien we die bedrijven dan toch weer twee maanden later bij ons terug. Moet je nagaan wat daar de verborgen kosten van zijn. De HR-managers van bedrijven zijn vaak bezig met personeelsbeleid, opleidingen en ziekteverzuim en hebben een ander netwerk en kennis van de branche dan wij. Hier kunnen wij dus complementair zijn en iets toevoegen. Wij hebben in de loop der jaren een enorme database aan kandidaten opgebouwd en garanderen onze opdrachtgevers voor 99,9% dat we een geschikte kandidaat vinden!"

Voor meer informatie:
Jan Willem Tolhoek
FreshRecruitment
+31 (0)6 8218 3103
janwillem@freshrecruitment.com
www.freshrecruitment.com