De appelrassen Luiza, Venice en Isadora hebben Santa Catarina erkenning gegeven in Europa. Deze variëteiten, veredeld door het bedrijf voor landbouwonderzoek en plattelandsontwikkeling van Santa Catarina (Epagri), worden in Italië verkocht onder het merk Sambóa. Ze ontvingen de prijs 'Beste appel van het jaar' in de editie 2025 van Protagonisti della Ortofrutta Italiana, georganiseerd door Corriere Ortofrutticolo Magazine.
Marcus Vinicius Kvitschal, onderzoeker en genetisch veredelaar bij het Epagri Experimental Station in Caçador, legde het proces uit: "Van het kruisen tot de lancering van de variëteiten duurt het meestal zo'n 20 tot 25 jaar. Het is een lang en intensief proces, waarbij een groot team van onderzoekers betrokken is." Het Epagri-programma omvat bijdragen van fytopathologen, entomologen en fysiologen die helpen bij de ontwikkeling van productietechnologie en beheersystemen.
Na tientallen jaren van onderzoek zijn deze variëteiten nu erkend in Italië, een van de meest concurrerende markten voor nieuwe appelrassen. Kvitschal: "We weten dat Italië een markt is waar de concurrentie voor nieuwe appelen groot is. In Brazilië hebben we Gala en Fuji, maar in Italië hebben ze minstens twee dozijn rassen die strijden om marktaandeel."
Het ontwikkelingsproces verloopt volledig natuurlijk, met handmatige bestuiving en selectie van nieuwe hybriden. Kvitschal verduidelijkt: "We voeren geen genetische modificatie uit in het laboratorium op deze cultivars. Wat we doen is precies wat de natuur al van zichzelf doet met planten."
Al meer dan 25 jaar werkt Epagri internationaal samen om deze variëteiten commercieel te verspreiden. Samenwerkingen met bedrijven zoals IFO in Frankrijk hebben het testen en de marktintroductie in Europa vergemakkelijkt. De Italiaanse Rivoira-groep verwierf exclusieve rechten op de rassen buiten Brazilië, wat leidde tot de oprichting van het Brazilian Variety-project onder het merk Sambóa.
Kvitschal wees op de uitdagingen in de Braziliaanse appelmarkt, waar de focus ligt op Gala en Fuji-appelen. Hij benadrukte de noodzaak van marktstrategieën voor nieuwe producten: "We hebben het voorbeeld van Sambóa wereldwijd gepresenteerd, ook aan de Braziliaanse AGF-sector, om te laten zien dat het aan hen is om zich te organiseren, de nodige investeringen te doen en dat deze variëteiten zich in de markt zullen vestigen."
Bron: Abrafrutas