Er zijn heel wat redenen om dat ogenschijnlijk kleine PLU-etiket op groenten en fruit eens van dichterbij te bekijken. "De afgelopen jaren is er wereldwijd een grote druk geweest op het gebied van etikettering en duurzaamheid", zegt Rod Baeini, GM VP Sales Accu-Label, een bedrijf voor etiketteringstechnologie gevestigd in Windsor, Canada.
Accu-Label maakt gebruik van labels van biologisch afbreekbaar papier op een recyclebare PET-liner. Het bedrijf werkt samen met klanten in Canada, de VS, Mexico, Australië, Nieuw-Zeeland en andere landen. Volgens het bedrijf hebben klanten wereldwijd steeds vaker belangstelling voor duurzame etikettenopties, vooral door de groeiende wetgeving rondom wegwerpplastic. Toch benadrukt hij dat er meer gedaan moet worden om consumenten bewust te maken van het juiste gebruik en de juiste verwerking van deze kleine PLU-stickers.
Het bedrijf maakte een etiket met een lieveheersbeestje erop, dat symbool staat voor Windset's inzet voor duurzame teelt door middel van het Integrated Pest Management systeem.
Consumenten laten begrijpen
"In wezen zijn onze etiketten gemaakt van papier, en omdat ze van papier zijn, gaan ze kapot," zegt hij. "De meeste etiketten in de sector zijn van plastic, en niemand weet wat ze ermee moeten doen. Ze belanden vaak in de compost of op een stortplaats, waar ze niet afgebroken worden." Hij benadrukt dat het moeilijk is om consumenten te informeren over het juiste gebruik van deze etiketten. "Hoewel het misschien de minst belangrijke plastic verpakking lijkt, moeten we als sector beter communiceren over recycling en compostering. Ik denk dat onze klanten meer moeten doen, bijvoorbeeld door informatie op hun websites te plaatsen."
Ondertussen is de rol van PLU-stickers verder geëvolueerd. Met de toenemende druk om plastic verpakkingen te verminderen, verwacht Baeini dat er meer losse producten in de winkels zullen liggen, waarbij deze stickers essentieel worden voor productidentificatie, het land van herkomst, biologische status en nog veel meer. "Deze stickers zijn uiteindelijk ook marketing," voegt hij toe.
Een goed voorbeeld hiervan is Windset Farms en zijn PLU-werk. Het bedrijf heeft recent zijn PLU-apparatuur in de fabrieken in Delta, BC, en Santa Maria, Californië, geüpgraded. Papieren etiketten waren niet alleen aantrekkelijk als middel om de duurzaamheidsdoelen van Windset te ondersteunen, maar ook vanuit marketingperspectief. Accu-Label creëerde een etiket met een lieveheersbeestje, dat Windset's inzet voor duurzame teelt via hun Integrated Pest Management systeem symboliseert. Het label bevat ook een 'Buy BC'-logo voor producten uit Delta en het 'California Grown'-bord voor producten uit Santa Maria, zodat consumenten gemakkelijk kunnen zien welke producten lokaal zijn geteeld. Bovendien maakt Accu-Label voor Windset een sticker met een Canadese vlag.
Accu-Label verandert de lijm afhankelijk van wat het beste werkt voor het product.
Hoe goed plakken ze?
Waar klanten ook in geïnteresseerd zijn bij PLU-etikettering, is de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de stickers, maar ze hechten ook veel waarde aan de aanbrengsnelheid," zegt Baeini.
Dit brengt een grotere uitdaging met zich mee voor PLU-labels: het aanbrengen van stickers op verschillende oppervlakken, zoals de pluizige buitenkant van een perzik, de gladde, delicate huid van een tomaat, of op natte groente- en fruitsoorten. "We zijn volledig geïntegreerd en lamineren ons materiaal afhankelijk van de specifieke behoeften van onze klanten. We passen de lijm aan om de beste hechting voor hun producten te garanderen," legt Baeini uit.
Of klanten nu op zoek zijn naar duurzame oplossingen, marketingideeën via etikettering, of beide, Accu-Label zal alles bespreken in haar stand (#600) op de komende CPMA Convention + Trade Show in Montreal, van 8-10 april.
Voor meer informatie:
Rod Baeini
Accu-Label Inc.
Tel: +1 519 727 0888 ext. 231
rodbaeini@accu-label.com
www.accu-label.com