Minder bekend dan de 'gedroogde' dadel, maar steeds populairder: de verse dadel. We spreken met William Burunat, oprichter van Nueva Vista, dat op de Franse markt het seizoen opent voor verse Barhi dadels uit een relatief nieuwe herkomst: Peru.
Naast de bekende Medjool dadel biedt Nueva Vista ook de Barhi variant aan. Deze gele dadel op een tak staat bekend om zijn karamel- en honingtonen, die bij rijping sterker naar voren komen. "Wij werken met Peruaanse dadels van eind februari tot begin juni en schakelen in augustus over op het Israël seizoen", legt Burunat uit.
Peru is een relatief nieuwe speler op de dadelmarkt, maar wint jaarlijks aan volume. "Het land teelt nu zo'n tien jaar dadels en is in deze periode van het jaar wereldwijd de enige leverancier van verse dadels in aanzienlijke volumes. Hoewel de Peruaanse Barhi iets kleiner is dan de Israëlische variant, heeft deze herkomst veel potentie, zowel door het gunstige afzetvenster als door de rijke smaak en het hoge suikergehalte van de vruchten."
Aan het begin van het seizoen waren de beschikbare volumes nog beperkt, maar de aanvoer komt nu beter op gang. "De afzet loopt soepel. De vraag is op dit moment groter dan het aanbod. De oogst zal echter de komende weken toenemen. We zijn een van de drie vaste leveranciers van het merk Athos op de Franse markt en werken nauw samen met onze Peruaanse partner."
Barhi dadels worden geel geoogst en kleuren bij rijping bruin. Tijdens dit proces komt het natuurlijke suikergehalte steeds sterker naar voren, wat de dadels een honingachtige smaak en textuur geeft. De Peruaanse dadels worden verpakt in dozen van 2 of 4,5 kilo, terwijl de Israëlische variant in 5 kilo verpakkingen op de markt komt.
Hoewel de consumptie van zowel gedroogde als verse dadels nog grotendeels binnen traditionele etnische groepen blijft, wordt het product steeds breder geaccepteerd op de Europese markt. "De afzet piekt rond feestdagen. Wij hebben het Peruaanse seizoen opgestart net voor de Ramadan, terwijl de Israëlische oogst op het einde van de zomer beschikbaar komt, precies op tijd voor de Joodse feestdagen."
Toch groeit de vraag naar dadels het hele jaar door. "De Barhi dadel blijft een nicheproduct, maar het volume dat buiten de feestperiodes wordt geconsumeerd, neemt duidelijk toe. De groeiende interesse van verswinkels en supermarkten bevestigt deze trend."
Voor meer informatie:
William Burunat
Nueva Vista
w.burunat@nueva-vista.fr