Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

1 op de 5 mkb’ers al geconfronteerd met verplichte duurzaamheidsrapportage door CSRD

Bijna een vijfde van de mkb-ondernemers in Nederland heeft nu al te maken met de verplichtingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), ondanks dat ze nog niet direct rapportageplichtig zijn. Toch is de richtlijn bij de meerderheid van de ondernemers nog onbekend. Dit blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk en Motivaction. De impact van deze Europese richtlijn op het mkb is het gevolg van de eis dat grote bedrijven verplicht worden om hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren voor de hele toeleveringsketen.

CSRD nog grotendeels onbekend, maar zorgen groeien
Hoewel steeds meer mkb'ers indirect met CSRD te maken krijgen, heeft slechts 40% van hen van de richtlijn gehoord. Onder zzp'ers is dat slechts 20%. Daarnaast is maar 32% van de mkb'ers op de hoogte dat de regels vanaf 2026 ook voor het beursgenoteerde mkb gaan gelden.

Ondernemers maken zich zorgen over de gevolgen: 66% vreest een toename van administratieve lasten, 58% is bang voor extra regeldruk, en 57% verwacht in de toekomst (nog) strengere regelgeving. Toch wordt duurzaam ondernemen breed gedragen; 54% van de mkb'ers onderneemt al actief duurzaam.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar voorbereiding op CSRD blijft achter
Veel ondernemers nemen al duurzame maatregelen, zoals duurzaam energiegebruik (47%), milieubewuste producten en diensten (41%) en duurzame mobiliteit (41%). Slechts 27% kijkt naar duurzaamheid in de hele productieketen. "Dit is juist een kernonderdeel van de CSRD. Het gaat ook om wat er gebeurt bij je leveranciers en afnemers. Hier moet dus een verandering plaatsvinden. Want als klanten moeten rapporteren, moeten deze ondernemers dat ook. Dat geldt nu natuurlijk al voor 1 op de 5 mkb'ers", waarschuwt Jade Karthaus, hoofdredacteur bij MKB Servicedesk.

De voorbereiding op CSRD blijft achter. Slechts 35% heeft systemen voor verslaglegging, waarvan slechts een kwart geschikt is voor CSRD-rapportage. "Ik zie, ook in ander onderzoek, dat veel ondernemers vooral bezig zijn met hun passie en pas betrekkelijk laat reageren op wat er 'van buiten' komt", aldus Rob Doornbos, Senior Research Consultant bij Motivaction. "Ik snap dat dat gebeurt, maar je loopt in een snel veranderende wereld het risico dat je achter de feiten aan blijft lopen. Misschien ligt hier een mooie handschoen klaar voor organisaties als branche- en beroepsverenigingen, maar ook voor mediapartijen."

Wat kunnen ondernemers doen?
Mkb'ers doen er goed aan zich nu al voor te bereiden. Dit kan door een visie op duurzaamheid te formuleren, beschikbare data te inventariseren en te controleren of klanten of leveranciers al CSRD-informatie opvragen. Veel ondernemers zoeken hulp bij een duurzaamheidsrapportage. 57% van de ondernemers geeft aan behoefte te hebben aan software en praktische hulpmiddelen om de rapportage makkelijker te maken. Bedrijven die al rapporteren besteden hier gemiddeld 42,5 uur per jaar aan. Bijna twee derde (62%) huurt hier externe experts voor in.

"De uitdaging is om de duurzaamheidsrapportage werkbaar te houden voor kleinere ondernemers. Zij hebben niet de capaciteit in huis die grootbedrijven hebben. De extra administratieve lasten wegen in het mkb dus zwaarder. We moeten hen goed faciliteren met praktische software", besluit Karthaus.

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door MKB Servicedesk en Motivaction in samenwerking met Stichting Open, Visma Connect en Rendement Uitgevers, onder 404 mkb-bedrijven en 276 zzp'ers. De steekproef vormt daarmee een goede afspiegeling van het Nederlandse mkb en zzp-landschap.

Bron: MKB Servicedesk

Publicatiedatum: